Leder: 2020 har understreget fællesskabets betydning

Skulle man for et års tid siden have kigget i krystalkuglen, ville de færreste af os have gættet bare i nærheden af rigtigt. For 2020 blev et år, hvor vores hverdag pludselig blev vendt på hovedet, da Covid19 i marts ændrede måden at arbejde og leve på for os alle.

Siden da har vi alle i forskellige grader været i en situation langt fra vores normale liv, hvor I har vist jeres ekstraordinære evne til at håndtere forandring og også i den nye virkelighed gøre en kæmpe forskel for kunder og virksomheder. I Finansforbundet har vi arbejdet fokuseret på at være til stede for jer under de nye vilkår – både gennem at forhandle rettigheder og rammer for den arbejdssituation på plads med arbejdsgiverne og ved f.eks. at levere endnu flere af vores tilbud i digitale formater.

2020 har givet os alle mange erfaringer, vi kommer til at tage med videre. Men det har måske vigtigst af alt understreget vores behov for fællesskaber.

At være sammen med andre om noget er både fundamentalt for os som mennesker og for det, vi kan skabe, præstere og gøre. Det er også især fællesskabet og kollegerne på arbejdspladsen, I har savnet ved at arbejde anderledes.

Fællesskaberne helt vitale for os – og dem skal vi værne om. Det gælder ikke kun ift. arbejdsbetingelserne under en omskiftelig nedlukning, men også over for de andre elementer, der kan udfordre vores fællesskaber i dagligdagen.

Det er f.eks. grænseoverskridende seksuelle tilnærmelser, som fylder i medierne. Selvom vores undersøgelser ikke tyder på et udbredt problem i den finansielle sektor, er hver eneste sag én for meget, når det kommer til overgreb og chikane. Uacceptabel adfærd kræver resolut handling ift. at beskytte de berørte og håndtere de konkrete tilfælde. Fordi de både er et problem for den enkelte og for fællesskabet.

En anden udfordring er arbejdspres og omkostningsfokus, der fylder for meget visse steder i sektoren, og ofte smitter af på kollegialt ’overskud’ og sammenhold. Arbejdsgiverne har et ansvar for fællesskabet blandt medarbejderne. Det gælder under de nuværende, ustadige forhold, og det gælder ift. det længere perspektiv på at drive finansiel virksomhed i en forhåbentlig snart mere normaliseret fremtid, hvor vi – både når det kommer til trivsel og forretning – i højeste grad har behov for hinanden.

Vi har nemlig brug for fællesskabet for at kunne være, fungere og for at komme fremad. Som mennesker, kolleger – og som virksomheder og organisation – er fællesskabet på rigtig mange områder, det, der driver os videre. Det skal vi tage med os i 2021.