Klumme: Vi er der for dig hele vejen rundt om dit arbejdsliv

Når dit arbejdsliv forandrer sig – eller når du gerne vil have det til at gøre det – så er vi der for dig. I Finansforbundet arbejder vi nemlig for at understøtte dig som medlem i et arbejdsliv i bevægelse. Den indsats er afgørende, fordi vi her kan gøre en forskel for dig hele vejen rundt: Når du kommer ind i sektoren, når vil udvikles og når du vil noget nyt. Og også hvis du eller din kollega mister jobbet og skal videre til det næste.

2. dec. 2020
Af Steen Lund Olsen, Næstformand
slo@finansforbundet.dk

Beskæftigelsesindsatsen er kernestof for os som fagforening. Og du er som medlem af forbundet og vores a-kasse selv med til at gøre en forskel for dig selv og dine kolleger. Både i det helt nære og i det helt store billede. Det er fællesskabet, der i sidste ende er fundamentet for at kunne hjælpe dig og dine kolleger i den konkrete situation, og det er fællesskabet, der gør a-kasserne til en grundlæggende del af sikkerhedsnettet på vores danske arbejdsmarkedsmodel.

Medlemskab af a-kassen er heldigvis en integreret del af de fleste lønmodtageres hverdag. 2,2 millioner danskere er i dag forsikrede i en a-kasse, og FTFa, som Finansforbundets a-kasse er en del af, har netop rundet 150.000 medlemmer.

A-kassemedlemskab handler også om mere end ’bare’ dagpenge. Det handler i mindst lige så høj grad om at komme godt, rigtigt og hurtigt videre.

Den integrerede indsats med udgangspunkt i den enkelte er en fordel for dig som medlem, fordi vi på den måde kan hjælpe dig i dit arbejdsliv, når du har brug for det - og med solidt og dybt kendskab til fagområde og sektor. Altså det, du har brug for som finansansat.

Gennem det såkaldte a-kasseforsøg, har FTFa fået et bredere ansvar for hjælpe medlemmer, der bliver ledige, tilbage i job. Det har styrket helhedsindsatsen og viser på flere områder vejen frem: Samlet set er mere end halvdelen af de ledige medlemmer nemlig allerede i job inden for 3 måneder, vi kan gøre en ekstra indsats over for langtidsledige og vi kan arbejde målrettet for, at nogle medlemmer helt undgår at være på dagpenge, fordi man allerede i opsigelsesperioden kan komme direkte i kontakt med Finansforbundets a-kasse.

Det er videre langs den vej og med en sammenhængende indsats, at vi skal gøre en forskel for dig som medlem. Job- og karriereskift forekommer oftere i vores arbejdsliv. I Finansforbundet og med Finansforbundets a-kasse – en del af FTFa – er vi en samlet indgang, der dækker dig hele vejen rundt.