Menu luk

Om Dataetikprisen 2024

DI Digital og Finansforbundet uddeler for andet år i træk Dataetikprisen. Den gives til virksomheden, der har gjort en ekstraordinær indsats på det dataetiske område

Hvad er Dataetikprisen?

Dataetikprisen er en årlig pris, der tildeles til en virksomhed, der gør en ekstra indsats på det dataetiske område. Prisen har til formål:

  • at styrke debatten om dataetik ved at sætte fokus på, hvordan virksomheder på forskellig vis arbejder med dataetik
  • vise de gode eksempler på, hvordan virksomheder kan positioneres som frontløbere inden for ansvarlig og etisk digitalisering
  • at fejre de virksomheder, som har gjort en ekstra indsats for dataetik på arbejdspladsen

 

Juryen har i fællesskab fundet frem til den virksomhed, der skal modtage Dataetikprisen for 2024. Juryen består af otte medlemmer, der alle er håndplukkede ud fra deres eksisterende aftryk og ekspertise inden for den dataetiske dagsorden.

Digitaliseringsministeren overrækker prisen d. 1. november hos KEA. Kandidaterne vil bedømmes ud fra fem refleksionsspørgsmål, som er uddybet her.

Læs mere om tidligere udgaver af Dataetikprisen:

Om Dataetikprisen 2023

 

Kandidaterne bedømmes ud fra fem refleksionsspørgsmål:

 

     1.  Sætter virksomheden/produktet mennesket i centrum?

  • Tages der udgangspunkt i mennesker, når virksomheden konsekvensvurderer? Fx når der tages AI i brug eller når data indsamles?
  • Har virksomheden gjort sig overvejelser om, hvordan brugeren får mest mulig værdi ud af de(n) teknologi(er), der anvendes?

 

     2.  Har virksomheden gjort deres teknologi forståelig?

  • Gør virksomheden en indsats for at gøre behandling af data og deres teknologi forståelig for relevante interessenter, fx kunder, medarbejdere mv.?
  • Forklarer virksomheden, hvad teknologien gør?
  • Har virksomheden gjort en særlig indsats for at gøre informationen lettilgængelig?

 

     3.  Arbejdes der med at undgå manipulation og ulighed?

  • Har virksomheden gjort sig overvejelser om konsekvenserne forbundet med at påvirke brugerens adfærd? Fx at modvirke afhængighed, overforbrug og mobning?
  • Har virksomheden overvejet løbende inddragelse af relevante interessenter? Fx for at undgå utilsigtet bias?

 

     4.  Giver teknologien brugerne kontrol?

  • Er der taget initiativ til at inddrage eller gøre det muligt for relevante at påvirke fx hvordan data/teknologien bruges?
  • Er der taget initiativ, der sætter brugeren mere fri til fx at tage sin data med sig til tredjepart?

 

     5.  Går ledelsen forrest?

  • Er der taget stilling på strategisk niveau?
  • Har virksomheden overvejet strategiske løsninger til at forbedre arbejdet med dataetik? Er der fx udviklet en dataetisk politik, taget konkrete initiativer eller etableret faste procedurer i virksomheden?

Kontakt

27 47 40 20

Lucia Lyng Velasco

Politisk seniorkonsulent

lve@finansforbundet.dk