tema 2 : Teknologi og Arbejdsliv

Vi befinder os midt i en transformation af vores arbejdsliv. Der er fart på udviklingen.

Hovedparten af de ansatte i den finansielle sektor trives i deres arbejdsliv, men vi må samtidig konstatere, at der er for mange af de ansatte, der ikke gør.

På vitale områder går udviklingen hurtigere, end vi som samfund og mennesker kan nå
at adoptere og forholde os til. Det viser sig tydeligt inden for digitalisering, kunstig intelligens og anvendelsen af sociale medier.

Kunstig intelligens og brugen af data får langt større indflydelse på vores liv og arbejdsliv.

Vi har fået seniorforsker Kasper Edwards fra DTU og lektor Anna Ilsøe fra FAOS til at levere inspiration til dele af debatten - God debatlyst!

Spørgsmål til debat

Lektor Anna Ilsøe om den digitale finanssektor

Digitaliseringen har stor betydning for det finansielle arbejdsmarked. Blandt andet særligt på grund af kunstig intelligens, som både forskyder opgaver og kompetencekrav. Hør Anna Ilsøes opfordring til Finansforbundet.

Hvad er algoritmeledelse?

Seniorforsker Kasper Edwards forklarer algoritmeledelse - og fordelene og ulemperne forbundet ved den stigende brug af digitale medarbejderdata i ledelsen og organiseringen af arbejdet.

Det mener medlemmerne

• 80% af medlemmerne har ingen eller kun begrænset kendskab til, hvilke
    medarbejderdata deres virksomheder
    gør brug af
  • 80% forholder sig positivt til brugen af
    medarbejderdata, hvis de bruges til at
    forbedre arbejde og trivsel
  • 47% er bekymrede for en øget fremtidig brug af medarbejderdata

Kilde: Finansforbundets undersøgelse
om dataetik 2022

23 pct. – eller knap hver fjerde af Finansforbundets medlemmer – gav i oktober 2022 udtryk for, at de følte sig stressede ”ofte” eller ”hele tiden”. De føler altså stress i et omfang, der i faglige termer kaldes for ”at være i risikozonen for at udvikle helbredstruende stress”.

Indflydelse er en sikkerhedsventil

Seniorforsker Kasper Edwards fortæller om indflydelse som en 'guldkornet' i arbejdet og som en afgørende sikkerhedsventil overfor stress.

Debatoplæg

Her finder du Finansforbundets samlede debatoplæg til Landsmødet 2023.

Debatoplægget er bygget op omkring overskriften ’Forbundet af fremtiden’ via tre overordnede temaer: ”Samfund og Arbejdsmarked”, ”Teknologi og Arbejdsliv” og ”Mennesker og Organisering”.