Leder i Nationalbanken debuterer som sangskriver
Philip Sonne, der er leder af strategi og udvikling i Nationalbanken, er lige udkommet med et musikalbum. At sende sådan et på gaden kræver faktisk nogle af de samme kompetencer som at være leder, siger han.

Og i virkeligheden ligger de to professioner ikke så langt fra hinanden, som man skulle tro. Det vender vi tilbage til.
Rationelt og kreativt
Til daglig har Philip Sonne ansvar for et team af medarbejdere i Nationalbanken, der arbejder med strategi og udvikling. Det stringente og rationelle, der ligger i jobbet, er noget han værdsætter og ikke kan se sig selv foruden.
"Jeg nyder meget at være i kontakt med mit rationelle jeg. Det er den rolle, jeg giver mig hen til, når jeg er på arbejde, " siger han.
Men samtidig skal der være plads til sangskriveriet i hans liv, og han bruger dagligt op mod to timer på musikken. Her lader han det kreative og følelsesmæssige komme til udtryk.
"Selvfølgelig er der også kreativitet i mit arbejde, når et frø spirer og skal ende med at blive til et produkt – og de bedste arbejdsresultater bliver ofte til ved kreativ tænkning. Men det at være sangskriver har alligevel et andet udgangspunkt, fordi processen starter med følelser i en selv," siger Philip Sonne, der mener, at man skal give plads til det, der trænger sig på.
"Det, vi er disponeret for at lade os gribe af som mennesker, skal vi åbne for og invitere ind. Det gør noget godt for vores trivsel at omfavne vores egen mangfoldighed," siger han.
Kan være sårbart
Philip Sonne har spillet og komponeret siden han var helt ung, og sangtekster og musik flyder fra ham, når han er væk fra mødekalenderen og skærmen. For eksempel når han slentrer gennem Københavns brostensbelagte gader, går en tur i skoven eller sidder i toget på vej mod sit hjem i Vedbæk.
"Det kommer, når det ikke er planlagt, og altid uden for arbejdsrummet. Så skal jeg være klar til at notere ned," siger han.
Nu er noterne blevet til sange, der skal ud til offentligheden. ‘Vi var lykkelige' hedder albummet, som tager fat i “alt det vi føler, men sjældent siger højt,” som det hedder i præsentationen af musikken.
Nu siger Philip Sonne det så højt.
Hvordan føles det at lade sine inderste tanker og følelser komme ud, så alle kan lytte med?
"Selvfølgelig blotter man sig. Jeg har jo dyrket musikken i mange år, men det er nyt, at jeg udgiver det, og at jeg står ved det så tydeligt mod et publikum. Så i forhold til det møde betræder jeg nyt land. Det kan være sårbart, men jeg ser det som noget smukt, fordi musikken sigter mod, at vi møder hinanden i vores følelser."
Sange i skæbner
Philip Sonne henter inspiration til sangene fra kolleger eller medarbejdere, hvis historier har rørt ham. Men også fra sit eget levede liv med de afslutninger og overgange, livet byder på og den følelse af noget uigenkaldeligt - brudte forhold eller tab - som er en del af tilværelsen, og som kan skabe længsel og melankoli.
"Det kan være, når livet tager en ufravigelig kurs. Når vi bliver mindet om, at vi ikke kan vende tilbage, og at tiden ikke er evig. Vi er alle en omvandrende fortælling og bærer en skæbne i os, og når den finder sit udtryk, så ser jeg en sang," siger Philip Sonne, der oplever, at musikken bringer ham tættere på andre mennesker.
"Når jeg spiller for publikum, mærker jeg en form for sjæleligt fællesskab. Det søger jeg hen mod, fordi jeg synes, det er betydningsfuldt, så jeg er bestemt ikke bange for at spille for folk. Jeg vil rigtig gerne ud med musikken, fordi jeg tror, den kan skabe stemninger, hvor folk føler sig genkendt og føler, de har noget til fælles med mig og de andre der står der. "
Proces og kvalitet
Selvom Philip Sonne siger, at det jo “nok er lidt usædvanligt,” at en mand med hans baggrund springer ud som kunstner, så er der faktisk flere lighedspunkter mellem at arbejde i Nationalbanken og sende et gennemarbejdet musikalbum ud i verden.
Ligesom i musikken starter man på arbejdet med at have en idé, der skal blive til noget. Her skal man kunne samarbejde, lytte til andres synspunkter, bringe holdninger i spil og sammen forme det, der ender som et produkt, som han siger.
"Herefter skal der både på arbejdet og i musikken tegnes et forløb op: Hvem er involveret, hvordan får vi det planlagt, hvordan forbereder vi de involverede, hvad er målet og så videre. Der har det været en hjælp i musikken, at jeg er vant til at arbejde med strukturerede og målrettede processer. Og den tætte måde at samarbejde om musik har også inspireret mig i dialogen med mine daglige kollegaer," siger Philip Sonne.
Kvalitetskontrol og formidling er to andre discipliner fra bankverdenen, han har kunnet trække på.
