Menu luk

Hørehandicappet fik gentagne afslag på job: Nu har hun fået erstatning

Selvom ansøgeren selv sørgede for en tegnsprogstolk, blev hun afvist af to arbejdsgivere på grund sit hørehandicap. Nu har hun fået en erstatning og vil med sagen sætte fokus på, at hun og andre døve er lige så kvalificerede som alle andre, selvom de ikke kan høre.

10. jun. 2025
5 min

Er det okay, at arbejdsgiveren afviser en ansøger, fordi hun er døv?

Nej, er det nu slået fast i to sager, som Finansforbundet har ført for et medlem. I begge sager er der indgået et forlig, og medlemmet har fået henholdsvis 25.000 og 20.000 kroner i erstatning. 

Det pågældende medlem er døv og derfor beskyttet af reglerne i forskelsbehandlingsloven. Det betyder, at arbejdspladsen er forpligtet til at afsøge mulighederne for, om ansøgeren kan varetage jobbet, hvis vedkommende får nogle særlige hjælpemidler, som ikke er for dyre eller svære for arbejdsgiveren at skaffe.

”Ellers går man jo glip af en hel kategori af dygtige, veluddannede medarbejder, som måske bare lige mangler den lille smule i at være ligesom alle os andre,” forklarer Mette Bruun, der er juridisk konsulent i Finansforbundet og har ført sagerne for medlemmet.

Kun hvis jobbet ikke kan forenes med handicappet, eller det vil være en uforholdsmæssig stor økonomisk byrde at ansætte medarbejderen, kan et afslag være sagligt.

”En tømrer, der skal klatre rundt på en byggeplads, vil ikke skulle komme i betragtning til det job, hvis han eller hun sidder i kørestol. Den udfordring er det ikke muligt for en arbejdsgiver at planlægge sig ud af,” forklarer Mette Bruun.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Taler med tolk

Medlemmet, der ønsker at være anonym, er uddannet financiel controller og kan udføre forskellige former for regnskabsarbejde.

Meget af hendes arbejde foregår derfor på computeren gennem forskellige systemer, ligesom meget af den eventuelle kommunikation kan klares gennem et chatsystem eller på en mail. 

Derudover har hun en tegnsprogstolk i gennemsnit 20 timer om ugen per kvartal, der er betalt af kommunen.

”Jeg har aldrig oplevet problemer med det,” fortæller hun til Nyhedsbrevet Finans gennem tegnsprogstolken. Tolken kan oversætte simultant og med få sekunders forsinkelse, fordi hun bruger hænderne og derfor ikke skal afvente, at sætningerne bliver færdige, som hvis man oversætter til et andet mundtligt sprog. Tolken bruger hun på arbejdet, eller hvis hun skal til møde i banken, men skal hun eksempelvis bare ud at handle, klarer hun det selvstændigt, som de fleste andre. Hun har et høreapparat, som giver hende lidt lyd. 

”Jeg kan høre mennesker snakke, men jeg kan ikke skelne ordene og forstå, hvad de snakker om. Jeg kan også genkende lyde, hvis jeg allerede har lært dem at kende som en hund, der gør,” forklarer hun.

"Jeg ved, at jeg er dygtig og superkvalificeret. Den eneste forskel på mig og de andre er, at jeg ikke kan høre."
- Anonymt medlem

Tre bogstaver gør forskellen

Medlemmet fortæller, at hun oplever, at mange har tanker og fordomme om, hvad det vil sige at være døv. Da hun var studerende og skulle finde en praktikplads, sendte hun over 50 ansøgninger afsted, men fik kun mails med afslag. Som et forsøg fjernede hun ordet ”døv”, og med det samme blev hun indkaldt til samtaler.

”Det gik op for mig, at det er de tre bogstaver, der gør forskellen. Det handler ikke om mine kompetencer. Det handler om mit handicap. Derfor skriver jeg det ikke i ansøgningen, så jeg til samtalerne får en chance for at vise, hvem jeg er, og hvordan det fungerer i stedet for at blive afvist på forhånd,” siger hun.

Vil ikke acceptere urimeligt fravalgt

Derfor er hun holdt op med at nævne sit hørehandicap som det første, når hun søger job. 
I den ene af de to konkrete sager gik hun videre til en anden samtale, hvor hun i første omgang fik at vide, at hun var den eneste kandidat, arbejdsgiveren var gået videre med, og at hun skulle møde teamet. Der blev også spurgt, hvornår hun kunne starte. Hun troede derfor, at jobbet var hendes, og samtalen var rigtig positiv. Efterfølgende trak arbejdsgiveren dog i land, og begrundede det med, at der var noget med teamet, der ikke ville fungere, og at hun faktisk var for overkvalificeret til jobbet. 

”Jeg synes, at det lå lidt mellem linjerne, at det var fordi, jeg var døv,” forklarer medlemmet.

I den anden sag blev hun indkaldt til en samtale, der dog blev aflyst, da hun oplyste, at hun ville medbringe en tegnsprogstolk.

I begge tilfælde indgik arbejdsgiverne forlig, inden sagen blev indbragt for Ligebehandlingsnævnet. Men for medlemmet er det ikke pengene, der betyder noget.

”Jeg håber, at de lærer noget af det og ikke diskriminerer folk på den måde i fremtiden. Der er måske døve, der bare vil acceptere, at det kan være svært at finde at finde et job, men jeg ved, at jeg er dygtig og superkvalificeret. Den eneste forskel på mig og de andre er, at jeg ikke kan høre,” fortæller hun. 

Men kan du forstå, at det kan virke bøvlet og uoverskueligt for en arbejdsgiver at ansætte dig, hvis de kan ansætte en anden, der godt kan høre?

”Jeg har prøvet det så mange gange, og det er ikke uoverskueligt. Den eneste forskel er, at der sidder en ekstra person, som oversætter det, jeg siger,” forklarer hun og understreger, at der heller ikke er ekstra udgifter forbundet med at have hende ansat. 

”Jeg skal jo ikke have ekstra hjælpemidler. Tolken er betalt af kommunen, så det eneste, de skal sørge for, er til en kontorstol, så hun kan sidde ned,” lyder det. 

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg nu bare

Medlemmet har i dag fundet et nyt job. Men hun har en bøn til virksomheder, der overvejer, om de vil ansætte en medarbejder med et hørehandicap.

”De burde lægge alle kortene på bordet, og hvis der er noget, de er i tvivl om eller skeptiske omkring, så spørg. Så kan vi jo afkræfte en fordom eller komme med forslag til en løsning på en eventuel udfordring,” siger hun og fortsætter: 

”Spring ud i det. Som døve er vi altid loyale og arbejder hårdt for at vise, at vi kan mindst det samme som andre uden høretab.”

Seneste nyt