AI-ekspert: Finanssektoren ved en skillevej, der kræver mod, læring og medarbejderinddragelse
Det er medarbejdernes egne input, der er nødvendige for at sikre, at AI anvendes på en måde, der både er effektiv og etisk forsvarlig, mener Erik David Johnson.

AI erstatter ikke mennesker. Men…
Udviklingen inden for AI går ekstremt hurtigt. Hvor AI-modeller tidligere bevægede sig i små skridt mod kunstig generel intelligens (AGI), har nye modeller sprunget direkte til en meget højere grad af intelligens.
Det betyder, at digitale agenter – såkaldte "AI-kolleger" – i fremtiden vil kunne løse langt mere komplekse opgaver end tidligere.
"AI vil ikke erstatte mennesker, men mennesker, der forstår at bruge AI effektivt, vil overhale dem, der ikke kan. Derfor er det essentielt, at både ledelse og medarbejdere investerer tid i at lære teknologien at kende, og man bør ud fra egen interesse for sin karriere lege og eksperimentere med værktøjer som ChatGPT eller Copilot," mener han.
Erik David Johnsons gode råd til implementering af AI
- Tænk stort fra starten og sæt mål for, hvad man vil opnå med brugen af AI i virksomheden.
- Inddrag de medarbejdere, der skal arbejde med AI, i udviklingen af det i virksomheden. Det giver bedre resultater, større effektivitet, mere gennemsigtighed og bedre arbejdsmiljø.
Medarbejdere i centrum
AI kommer både til at forandre medarbejdernes arbejdsopgaver og ”få markant indflydelse” på arbejdsmiljøet, og derfor er uddannelse på flere områder en nøglefaktor.
Erik David Johnson anbefaler samtidigt, at virksomhederne skaber fora, hvor positive erfaringer om alt lige fra tekniske færdigheder og til at overvinde kulturelle barrierer, der kan bremse innovationen, kan deles.