Tager du også arbejdet med på ferie?

3 ud af 4 finansansatte tænker på arbejde i ferien, og halvdelen arbejder nogle gange, når de har fri. Men det er vigtigt at holde fri, siger næstformand i Finansforbundet Jakob Thorgaard.

1. jul. 2024
Er din private telefon også din arbejdstelefon, kan du afinstallere eller fjerne notifikationer fra de apps og mails, du bruger i arbejdsmæssigt. Sådan lyder et af Finansforbundets råd til en hjernevenlig sommerferie.

Det kan godt være, du er i Norditalien, men er dit hoved stadig hjemme i banken? Så er du ikke alene.

Mange finansansatte har svært ved at holde ferie med hjernen.

I Finansforbundets trivselsundersøgelse fra foråret svarede 74 procent, at de somme tider, ofte eller altid tænker på arbejde, når de har fri.

Og en del lader det ikke blive ved tanken, for halvdelen svarer, at de ’somme tider, ofte eller altid’ arbejder fx aften, weekender eller ferier.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

3 Råd til at gå godt på ferie

1. Brug tid på at forberede din ferie. Hvis det er muligt, så undgå eller begræns at tage nye opgaver ind de sidste dage inden ferien. Det er en god idé at få ryddet op på dit fysiske skrivebord og i indbakken.
  2. Er din private telefon også din arbejdstelefon, kan du afinstallere eller fjerne notifikationer fra de apps og mails, du bruger i arbejdsmæssigt regi midlertidigt.
  3. Brug tid på at skrive ned, hvad du skal lave, når du kommer tilbage fra ferien. Mange bliver stressede under ferien, fordi de tænker på alle de opgaver, der venter efter ferien.

Men det er vigtigt at lave hjernen få fred og lade arbejdet være til dem, der faktisk er tilbage på arbejde.

For eksempel ved at lave klare aftaler med din leder om, at du enten holder helt fri eller hvor meget du forventes at være på.

For Finansforbundet er retten til at koble meget vigtig  Det siger næstformand i Finansforbundet Jakob Thorgaard.

"Herfra skal der lyde en klokkeklar opfordring: Hold fri, når du holder fri! Retten til at koble fra er afgørende på lige fod med fx indflydelse på arbejdets tilrettelæggelse og fleksible arbejdsforhold. Det er nemlig dét, vi kan se, gør en positiv forskel for de fleste, når det handler om at reducere stress og mistrivsel," siger han.