Menu luk

Sparer en halv time om dagen: Sådan bruger Microsofts danske direktør Copilot

"Vi har eksempler fra vores egne ansatte på 50 procent øget effektivitet," lyder det fra Microsoft Danmarks direktør Mette Kaagaard.

15. maj 2024
5 min

Ikoniske programmer som Word, PowerPoint og Excel i Microsofts Office-pakke har på mange måder revolutioneret kontorarbejdet og blevet en uundværlig standardpakke for de fleste. 

Nu har Microsoft så forsøgt at koble hele kontorpakken smart sammen med en standhaftig generativ AI-superlim i form af Microsoft Copilot og til it-udvikling GitHub Copilot. 

Med Microsofts i forvejen millioner af Office-brugere verden over kan det meget vel blive nogle af de mest afgørende kontorværktøjer i fremtiden. 

Microsofts CEO Satya Nadella har erklæret det som en ny ”æra med copilots”. 

Hos Microsoft i Danmark er den æra også begyndt, fortæller Microsofts danske direktør Mette Kaagaard. Hun bruger selv Copilot til daglig, hvilket allerede har skåret en del arbejdstid ud af hendes kalender. 

”Vores kunder, der for alvor er kommet i gang, siger, at de i hvert fald sparer en halv time om dagen. Det kan jeg godt skrive under på,” siger hun.

Virtuel sekretær

Mette Kaagaard har mere end 20 års erfaring med ledelse, digitalisering, forretningstransformation og teknologi, og hun har tidligere været partner og leder af Deloittes danske Risk Advisory-afdeling. 

Tidligere har hun arbejdet med software, platforme og IT-infrastruktur, hvor hun har siddet som direktør i KMD, samt direktør i Conscia og DIO I Egmont.

Hun bruger nu især Copilot som en ekstra virtuel sekretær, der hjælper med bl.a. forberedelse af oplæg, mødeplanlægning og -opfølgning samt hjælp til at holde styr på indbakke og kalender.

Særligt er hun begejstret for hurtigt at kunne få mødereferater og vigtige punkter fra Teams-møder, der har været optaget, og som hun enten ikke har været med til eller som ligger lang tid tilbage, fortæller hun. 

”Det hjælper mig med at komme hurtigere og bedre igennem de opgaver, jeg skal løse,” siger hun.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Det er crunch time nu. Men man kan godt få på fornemmelsen, at nogle tror, at alle gevinsterne nærmest kommer af sig selv." Mette Kaagaard, direktør for Microsoft Danmark.

80 procent i mål

Det er måske ikke så overraskende, at Microsofts danske direktør bruger og er begejstret for Microsofts nyeste flagskib. Men hun pointerer også, at værktøjet har sine begrænsninger. 

”Det er en personlig digital assistent, og det skal man behandle den som. Man skal give kontekst og baggrund for en given opgave, ligesom man ville skulle det til fx en sekretær.”

Det betyder eksempelvis, at man skal vejlede ret præcist i, hvordan en opgave skal udføres. Det kan godt kræve ret meget input, siger hun. 

Man vil, fortsætter hun, ofte blive skuffet, hvis man tror, at værktøjerne kan levere køreklare resultater, der kan bruges direkte. Ofte vil der være noget efterarbejde.

"Men jeg kommer 80 procent i mål, det er gået hurtigt, og det synes jeg er en kæmpe hjælp."

Hun er ikke i tvivl om, at Copilot og andre af de store sprogmodeller fundamentalt kommer til at ændre på arbejdet, som vi kender det. 

”Vi står med noget, hvor alle kan få hjælp til at løse nogle kedelige rugbrødsopgaver. Det kommer uden tvivl til at frigøre tid,” siger hun. 

”Der er ingen tvivl om, at den finansielle sektor står over for nogle markante gevinster med øget brug af AI. Danske Bank har jo været ude at sige, at de regner med 20 procents effektivitetsstigning ved hjælp af de her værktøjer internt.”
- Mette Kaagaard, direktør for Microsoft Danmark.

Øget effektiviteten med 50 procent

Microsoft har eksempler på, at AI-superkræfterne har ledt til øget effektivitet på hele 50 % blandt den globale kæmpes omkring 90.000 ingeniører, når de bruger GitHub Copilot til at skrive software med, fortæller hun.

At interne ansatte ved hjælp af GitHub Copilot ifølge Microsoft selv har kunnet øge deres effektivitet så drastisk, cementerer ifølge hende potentialet.

 ”De kan bede den om at skrive kode, om at lave testdata, om at gennemføre test, dokumentere det og skrive det til flere platforme. De 50 procents øget effektivitet, som vi ind til videre har set, har ret vilde perspektiver,” siger hun. 

Det har også interessante perspektiver for den finansielle sektor, mener hun, og peger på områder som øget udviklereffektivitet, cybersikkerhed, hvidvask og hele compliance-området som oplagte. 

”Der er ingen tvivl om, at den finansielle sektor står over for nogle markante gevinster med øget brug af AI. Danske Bank har jo været ude og sige, at de regner med 20 procents effektivitetsstigning ved hjælp af de her værktøjer internt.”

Hun nævner Topdanmark som et andet eksempel, der har som erklæret mål, at 80 procent af kundehenvendelserne skal kunne løses på 20 sekunder bl.a. ved hjælp af en GPT-chatbot.

”Der er mange spændende scenarier for at kunne servicere sine kunder bedre, hurtigere og hele døgnet,” fortsætter hun. 

Mette Kaagaard, direktør for Microsoft Danmark.

Det er crunch time

En af de store udfordringer med teknologien er ifølge Mette Kaagaard, at der måske er lidt for store forventninger. 

”Det er cunch time nu. Men man kan godt få på fornemmelsen, at nogle tror, at alle gevinsterne nærmest kommer af sig selv, bare man får værktøjerne ind ad døren. Det gør de ikke. Man skal have uddannet sine medarbejdere, ledelsen skal sætte en retning og har en kæmpe opgave i at finde ud af, hvad eventuelle gevinster skal gå til.”

Hun mener dog, at teknologien har vist sin modenhed, klar til at blive sat yderligere i spil i mange typer af organisationer. Men det er nødt til at blive gjort ordentligt.

”Der en kæmpe ledelsesmæssig opgave i at få det til at lande godt, så det giver mening, og så folk ikke bliver bekymrede.”

Hvad vil du sige til de folk, der lige nu frygter for deres job i takt med, at AI rykker længere og længere ind i virksomhederne?

”Jeg tror, at man skal være bevidst om, at der er opgaver og roller, der forsvinder på sigt. Men der kommer også nye opgaver og roller til. Min anbefaling er, at man læner sig ind i det og kommer med ombord.”

Seneste nyt