Se listen: Flere kunder klager over banker
Antallet af klager over landets penge- og realkreditinstitutter er støt stigende. I 2023 har flest klaget over Nordea.
Flest sager om betalingsmisbrug
Den største stigning i nye klager i 2023 handler om betalingsmisbrug. I alt 338 har klaget i den type sager, og det er en fordobling siden 2022.
Ankenævnet skriver i sin årsrapport, at man har set en stigning i sager, hvor forbrugerne selv logger på deres netbank og gennemfører transaktioner. Her henviser ankenævnet til, at der ikke er tale om et misbrug, som pengeinstitutterne hæfter for.
”Dette gælder uanset, at det må lægges til grund, at klageren blev narret til at foretage transaktionerne i forbindelse med bedrageriske telefonopkald,” lyder det i årsrapporten.
Kun få får medhold
Det er dog kun få, der får medhold, når de klager til Det finansielle ankenævn. I 7 af sagerne fik klagerne fuldt medhold af ankenævnet, mens der i 12 af sagerne blev givet delvist medhold.
Nogle klager bliver delvist imødekommet under sagens forberedelse, og det gjorde sig gældende for 24 sager i 2023. 127 sager endte med at blive opfyldt eller med forlig uden af være blevet behandlet af selve ankenævnet.