SDC har sagt farvel til HR: ”Mennesker og kultur tager tid at ændre"
En større omstilling er i fuld gang hos SDC, der i sommer droppede det gamle HR-begreb. "Vi skal mere end før, og det paradigmeskifte kræver, at vi tænker nyt," siger ny kvinde ved roret for people & culture, Jeanette Bonnevie Sonne. Her er hendes plan.

Her er planen
Jeanette Bonnevie Sonne, der begyndte sin karriere som bankfuldmægtig, har siden slutningen af 1990’erne arbejdet med HR og organisationsudvikling.
Senest har hun været HR-direktør, development & culture, hos Topdanmark, hvor hun har gennemført lignende forandringer, som nu er i gang hos SDC.
I sine første 100 dage hos SDC har Jeanette Bonnevie Sonne fokuseret på at lære organisationen at kende og identificere områder, hvor afdelingen kan effektivisere arbejdet.
"Jeg har mødt en dygtig HR-afdeling med styr på opgaverne. Det er hele forudsætningen for, at vi nu kan bygge mere på. For vi skal mere end før, og det paradigmeskifte kræver, at vi tænker nyt, fx ved at digitalisere eller systematisere, så vi får frigivet tid til andre aktiviteter."
De nye aktiviteter for People & Culture-afdeling handler blandt andet om at være mere synlig og proaktiv i organisationen.
"Vi skal løfte trivsel og sundhed, støtte lederne i deres udvikling og finde de rette løsninger for kompetenceudvikling i en tid præget af AI-revolutionen. I en travl hverdag er det os, der skal have tid og ressourcer til at forholde os til de daglige udfordringer og muligheder, som løbende opstår," siger hun.
Det begynder og slutter med lederne
Meget af arbejdet komme ifølge Jeanette Bonnevie Sonne til at centrere sig om lederne. Forandringerne i SDC begynder og slutter nemlig med dem, pointerer hun.
"Hvis vi vil styrke samarbejde og kundefokus, skal vi investere i ledelse. I min optik er kultur lig med ledelse. Lederne skal tage ansvar og gå forrest, og det kræver, at vi støtter dem aktivt," forklarer hun.
Det handler ifølge Jeanette Bonnevie Sonne især om også at prioritere de menneskelige kompetencer hos lederne, som kan være sværere at måle.
Men de blødere kompetencer vil fremover veje tungere i vurderingen af, hvad der er en god leder hos SDC, og det vil afspejle sig i alle afdelingens processer, siger hun.
Desuden vil ledelsesudviklingen i højere grad foregå som en integreret del af hverdagen fremfor på kurser.
"Vi skal komme til lederne med konkrete løsninger og værktøjer i forhold til deres daglige udfordringer. Det handler om at være proaktive, så vi håndterer problemer, før de opstår. Det er konkrete tiltag, som vi er i fuld gang med."
Kan tage op til 5 år
Som en del af transformationen vil people & culture gerne begynde at bruge AI og chatbots til at håndtere de mere klassiske administrative opgaver. Det vil kunne frigive timer, der skal bruges til det strategisk arbejde, lyder det.
Medarbejderne vil mærke en forskel, pointerer Jeanette Bonnevie Sonne videre: Der vil være flere tilbud og øget fokus på sundhed, hvilket skal understøtte trivsel i en tid med forandringer.
"Ambitionerne er høje, men det skal de være, hvis vi skal lykkes med strategien," siger hun.
Forandringerne kommer ikke til at gå så hurtig som en konvertering natten over. En vis portion tålmodighed og accept af, at det kommer til at tage tid, er derfor nødvendig, indskyder hun.
"Mennesker og kultur tager tid at ændre. Baseret på min erfaring, vil det kunne tage op til fem år at nå helt i mål," siger hun og slutter:
"Men vi har et stærkt fundament, og vores største opgave bliver at lede forandringerne og fastholde og motivere vores dygtige medarbejdere."