Sådan undgår du høreproblemer: En guide til bedre hørelse på kontoret
Selv om lydniveauet på de fleste kontorer sjældent er direkte skadeligt, kan det alligevel føre til belastning. Derfor er det vigtigt at tage initiativer, der reducerer støj, samtidig med at der skabes opmærksomhed om tegn på nedsat hørelse. Få praktiske råd.
Selv om lydniveauet i de fleste kontorer sjældent er direkte skadeligt, kan det alligevel føre til belastning. Det gælder især for medarbejdere, der i forvejen kæmper med høreudfordringer. Derfor er det vigtigt at tage initiativer, der reducerer støj, samtidig med at der skabes opmærksomhed om tegn på nedsat hørelse.
Nedenfor finder du fem praktiske råd til, hvordan du kan forebygge høreskader samt fem råd til, hvordan du tidligere bliver opmærksom på risikoen for høreskader.
Fem gode råd til at forebygge høreproblemer
- Skab et lydvenligt arbejdsmiljø
Skab et lydvenligt kontor. Brug lydabsorberende materialer som skærmvægge, tæpper og akustiklofter til at reducere ekko og baggrundsstøj. Disse enkle tiltag kan sænke det samlede støjniveau og skabe et bedre arbejdsmiljø for alle. Man kan også få såkaldte ”støjmaskeringssystemer”, som udsender en lav, konstant baggrundslyd – eksempelvis et lille vandfald – der gør den uønskede støj mindre påtrængende. - Opdel kontoret i lydzoner
Lav stillezoner, hvor samtaler og telefonbrug er forbudt, og som giver medarbejdere bedre mulighed for at arbejde koncentreret. Den form for zoneinddeling kan reducere det samlede støjniveau og samtidig skabe plads til forskellige arbejdsmåder. - Brug støjreducerende hovedtelefoner – men brug dem rigtigt
Støjreducerende hovedtelefoner og headsets er et gode værktøjer, hvis man skal arbejde fokuseret. WHO anbefaler, at lydniveauet holdes under 80 decibel og kun bruges i maksimalt 40 timer om ugen svarende til otte timer på en arbejdsdag. For at undgå overbelastning bør du tage pauser fra hovedtelefonerne hver time og kun bruge dem ved moderat lydstyrke. - Indfør en støjpolitik
En klar støjpolitik kan reducere konflikter og sikre, at der er enighed om, hvor højt lydniveauet på kontoret må være. Hvis man laver en ”lydpolitik” kan man tænke over, hvilke retningslinjer der skal være for telefonmøder, brug af fællesarealer og hvor højt man må tale i de åbne kontorlandskaber. - Foretag lydmålinger og ergonomisk planlægning
Kontroller og målinger af lydniveauer er noget, de fleste forbinder med byggepladser. Det sker sjældent på kontorer, men regelmæssige målinger kan vise, om der er lydproblemer på kontoret. Placer støjende apparater som printere og kopimaskiner væk fra arbejdspladserne, og sørg for, at ventilationssystemer og andre tekniske installationer ikke bidrager til unødig støj.
Fem gode råd til at opdage høreproblemer
- Bemærk ændringer i din hørelse
Har du svært ved at høre samtaler selv i rolige omgivelser? Eller oplever du, at du ofte må bede andre gentage sig selv? Så kan det være tidlige tegn på høretab. - Hold øje med tinnitus
Tinnitus er en konstant eller tilbagevendende ringen for ørerne, og det kan indikere høreskader. Det opstår som regel ved overbelastning af hørelsen og kan skyldes, at du har været udsat for støj eller kraftig lyd i hovedtelefoner i en længere periode. - Vær opmærksom på lydtræthed
Hvis du føler dig ekstra træt efter en arbejdsdag med meget støj, kan det være tegn på en overbelastet hørelse. ”Lydtræthed” er en vigtig indikator for, at støjniveauet på din arbejdsplads kan være for kraftigt. - Få regelmæssigt kontrolleret hørelsen
Hvis du arbejder i et miljø med kraftig baggrundsstøj eller hyppigt bruger hovedtelefoner, kan det være en god ide at få lavet en hørescreening som en del af dit almindelige helbredstjek. - Lyt til feedback fra andre
Hvis kolleger eller familiemedlemmer begynder at kommentere, at du ofte misforstår eller ikke reagerer på det, de siger, kan det være et tegn på høretab.