Maria arbejder færre timer: "Det er et megagodt tilbud"

Det har stor betydning for kunderådgiver Maria Emanuelsen, at hun kan hente sine børn tidligt hver dag. Hun er en af de få, der gør brug af en mulighed i overenskomsten for at gå ned i tid, når man har små børn.

29. jan. 2024
Maria Emanuelsen gik på børnedeltid i 2018, da hun kom tilbage fra barsel med sit ældste barn. Hun er meget glad for muligheden for at arbejde mindre, mens hendes børn er små. Foto: Privat

Når klokken slår 15.30 kan kunderådgiver Maria Emanuelsen hente sine tre børn fra daginstitutioner og skole.

Det på trods af, at hun har en times transport fra hjemmet i Fensmark uden for Næstved til arbejdspladsen i Høje Taastrup.

Det kan lade sig gøre, fordi hun gør brug af en af en mulighed i Finansforbundets overenskomst for at arbejde færre timer, mens børnene er små.

Ligesom 212 kolleger i Danske Bank er hun på såkaldt børnedeltid. En mulighed der ellers ikke er særlig brugt i sektoren, viser en rundspørge som Nyhedsbrevet Finans har lavet blandt de store banker.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Men 38-årige Maria Emanuelsen er altså en af dem, der har skruet sin arbejdstid ned. I hendes tilfælde til 32 timer om ugen.

”Det har haft en kæmpe betydning, fordi jeg kan hente børnene noget før, og jeg ikke skal være stresset over altid at skulle nå hjem i sidste øjeblik,” fortæller hun.

Vil ikke op i tid foreløbigt

Maria Emanuelsen gik på børnedeltid i 2018, da hun kom tilbage fra barsel med sit ældste barn, der i dag er 7 år. Siden har hun fået to børn mere, der i dag er 2 og 4 år gamle. Hun har ingen planer om at gå op i tid foreløbig, og med Finansforbundets overenskomst med Danske Bank i hånden kan hun fortsætte på børnedeltid indtil hendes yngste barn fylder 12 år.

”Hvis jeg fik at vide, at jeg skulle arbejde 37 timer i morgen, så ville jeg være nødt til at finde et andet arbejde, der lå tættere på. Og det ville jeg være rigtig ked af, for jeg er glad for mit arbejde” siger hun.

For hende er de færre arbejdstimer fordelt ud over ugen i stedet for at ligge samlet som en ugentlig fridag. Samtidig udnytter hun muligheden for at arbejde hjemme et par gange om ugen.

De dage arbejder hun lidt længere tid, så hun kan gå før de dage, hvor hun er på kontoret i Høje Taastrup.

Og så har hun ligesom sine kolleger også en enkelt dag, hvor hun er på arbejde til klokken 18, men der er det hendes mand, der henter børnene.

"Hvis man har økonomien til det, så synes jeg, at det er dejligt at have ekstra tid med børnene, mens de er små og stadig gider en."
- Maria Emanuelsen, kunderådgiver Danske Bank

Fastholder pensionsniveau

Maria Emanuelsen er gået tilsvarende ned i løn, som hun er gået ned i arbejdstid. Men i Danske Bank er ordningen med børnedeltid skruet sammen således, at pensionsbidraget fortsætter på uændret niveau, selvom arbejdstiden er sat ned.

Og det betyder meget for Maria Emanuelsen.

”Det er et megastort plus, at jeg ikke går glip af noget i forhold til min pension. Nu har jeg jo fået 3 børn, så det gør en forskel for mig, at jeg ikke kommer mere bagud med pension i forhold til min mand,” siger hun.

Men ellers har hun ikke tænkt så meget over de ligestillingsmæssige konsekvenser, som det kan have, når hun som kvinde går på deltid.

”Jeg vil faktisk rigtig gerne være på deltid og have tiden med mine børn, mens de er små. Men jeg vil også sige, at jeg har en mand, der har taget rigtig meget barsel, også inden man var tvunget til det. Han var hjemme minimum et halvt år med alle 3, så det er slet ikke fordi, at han ikke vil,” siger Maria Emanuelsen og forklarer, at hendes mand nu også har fået det arrangeret sådan, at han er gået lidt ned i tid og kan holde en ugentlig fridag fra sit arbejde.

Fordeler sin arbejdstid over alle ugens dage

For hende fungerer det dog bedst, at arbejdstiden er fordelt ud over alle ugens 5 hverdage.

”Jeg tror, at det ville stresse mig mere med en ugentlig fridag, fordi de opgaver, man har, så skal vente en hel dag ekstra, men det er selvfølgelig en smagssag,” siger hun.

Lige da Maria Emanuelsen startede med at være på børnedeltid, kunne hun af og til godt føle, at hun skulle arbejde lidt hurtigere, fordi hun havde færre timer til at klare sine opgaver i.

”Dengang havde jeg min egen kundeportefølje, og mine egne kunder, som jeg havde ansvaret for, og jeg fik ikke færre kunder, fordi jeg gik ned i tid,” forklarer hun.

Men i dag er hun i en afdeling, hvor hun ikke oplever at skulle løbe ekstra hurtigt på grund af sin nedsatte arbejdstid

”Vi er et team, og kunderne får fat i den af os, der er ledig først,” forklarer Maria Emanuelsen.

Et megagodt tilbud

Hun har en sjælden gang imellem mødt kolleger, der har kigget op, når hun pakker sammen og gør klar til at gå hjem, og siger ”du går nok tidligt i dag?”.

”Så må man lige minde om, at jeg jo også selv betaler for det. Men det sker heldigvis ikke så tit,” siger Maria Emanuelsen og fortæller, at hun generelt har oplevet, at kolleger har taget positivt imod det.

Det er derfor også noget, hun klart vil anbefale andre med små børn at overveje.

”Hvis man har økonomien til det, så synes jeg, at det er dejligt at have ekstra tid med børnene, mens de er små og stadig gider en. Der går nok ikke mange år, før de begynder at synes, at man er pinlig,” siger hun og griner.

Og så slår hun igen på det med de uændrede pensionsbidrag.

”Det skal i hvert fald ikke være det, der holder folk tilbage. Når nu muligheden er der, synes jeg, at det er et megagodt tilbud,” slutter hun.

(Artiklen fortsætter efter boksen)