Menu luk

Mads Skovlunds far forsøgt svindlet

”I går blev min far blev helt tilfældigt ringet op, mens vi sidder og spiser. Det er så en krypto-svindler," fortalte Mads Skovlund, bankdirektør hos Nordea, i forbindelse med 18 nye anbefalinger til bekæmpelse af digitale svindel.

25. nov. 2024
4 min

Kriminelle benytter alle tænkelige kneb for at narre folk til at give dem adgang til deres penge. 

En af de nyere metoder er såkaldt krypto-svindel, der i en tid, hvor værdien af bitcoin er på himmelflugt, bliver forsøgt brugt af svindlere til at narre danskere.

Men når ens søn hedder Mads Skovlund og er bankdirektør hos Nordea, ved man godt, at man skal knalde røret på, når en stemme i røret på engelsk begynder at fable om krypto og mærkelige transaktioner. 

"I går blev min far blev helt tilfældigt ringet op, mens vi sidder og spiser. Det er så en krypto-svindler," fortæller Mads Skovlund. 

Mads Skovlunds far afslutter hurtigt opkaldet, inden svindlen rigtig er kommet i gang. 

Men dagen efter ender historien så på TV2News. I et interview fortæller Mads Skovlund nemlig om svindelforsøget, og kort efter er det ude i de landsdækkende nyheder under overskriften ”Bankdirektørs far forsøgt svindlet.” 

”Det fik jeg ikke lige sagt til min far. Han bliver så ringet op af sit netværk, der vil høre, hvad der foregår. Min far tror, at det er en eller anden dobbeltfælde. For hvem kunne dog vide noget om det.” 

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Min pointe er oplysning, oplysning og oplysning. Min far vidste godt, at når nogen ringer omkring krypto, så skal han bare knalde på." Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for privatkunder og Country Senior Executive hos Nordea. Foto: Carsten Brink.

18 nye anbefalinger

Historien om sin far fortalte Mads Skovlund til en paneldebat i forbindelse med, at Finans Danmarks Svindel Task Force mandag præsenterede 18 nye anbefalinger. 

Anbefalinger omfatter bl.a. blokering af svindelhjemmesider, fastfrysning af pengeoverførsler, øget information til borgerne og hjælp til ofrene samt øget samarbejde mellem banker, teleselskaber og politi.

Til lanceringen fremhævede Mads Skovlund sin far som eksempel på, at god gammeldags oplysning kan gøre en enorm forskel. 

”Min pointe er oplysning, oplysning og oplysning. Min far vidste godt, at når nogen ringer omkring krypto, så skal han bare knalde på. Han gjorde det rigtige, men var så uheldig med, at det blev til et eksempel på landsdækkende medier. Det kommer jeg nok til at høre for de næste mange år,” sagde han videre. 

"Nu sætter vi turbo på"

Det var landets banker, der på Finans Danmarks årsmøde i december 2023 tog initiativ til Svindel Task Forcen og bad en bredt sammensat gruppe på 14 medlemmer om at finde løsninger, der kan bremse den hastigt voksende digitale svindel.

De 18 anbefalinger stiller krav til både banker, teleindustri, politi, øvrige myndigheder og politikere. Forslagene dækker de tre faser før, under og efter svindel. 

Mads Skovlund fremhævede, at udover oplysningsindsatsen, mener han, at teknologien spiller en central rolle. Et konkret tiltag er bl.a. at give kunder mulighed for at tænke sig om en ekstra gang, inden de trykker send. 

"Det er ikke slow banking eller en bøvlet løsning. Det at læse en rød boks eller skulle bruge et par kliks mere, kan vi altså godt forvente af hinanden.” 

”Vi skal øge oplysningen og tiden til lige at tænke sig om,” pointerede han og slog fast, at alle kan blive svindlet.

Ifølge Mads Skovlund, der har været med i Task Forcen, har langt de fleste banker bakket op om de nye anbefalinger.

”Det er heller ikke sådan, at vi har siddet og ventet på anbefalingerne. Vi har arbejdet med at begrænse svindel gennem mange år - nu sætter vi turbo på.” 

18 anbefalinger

I et år har Finans Danmarks Svindel Task Force arbejdet på en række anbefalinger, der kan begrænse digital svindel. 

De 18 anbefalinger er i overskriftform som følge:

Før Fasen: 

  1. Bedre blokering af svindelhjemmesider
  2. Sms-smamfilter mod svindel sms'er
  3. Bedre beskyttelse af fastnet- og mobilnumre mod spoofing
  4. Obligatorisk registrering af taletidskort 
  5. Nordic Financial CERT som "Trusted Flagger"
  6. Krav om to-trins godkendelse på sociale medier
  7. Digital svindel på skoleskemaet
  8. Oplysningsindsats fra bankerne om svindel

    Under-fasen:
  9. Fastfrysningsordning ved svindelmistanke
  10. Otte sikkerhedstiltag i bankerne
  11. Bekræftelse af modtager ved kontooverførsler
  12. Deling af data til brug for bankernes risikovurderinger af svindel 
  13. Bedre phishing beskyttelse i MitID

    Efter-fasen:
  14. Flere ressourcer til politiets efterforskning af digital svindel
  15. Styrket samarbejde og udveksling af data mellem banker og politi
  16. Støtte og vejledning til ofre og pårørende
  17. Bedre deling af data mellem aktører ved svindelbekæmpelse
  18. Strategisk, operationelt og teknisk forum for svindelforebyggelse

- Task Forcen har bestået af repræsentanter fra politiet, teleindustrien og bankerne sammen med cybersikkerheds- og techeksperter. Læs mere her.

Seneste nyt