Højesteret med principiel dom om hjemmearbejde: Fald med skrivebord var ikke en arbejdsskade

Højesteret har nu afsagt dom i en principiel sag om hjemmearbejde. Sagen handlede om en konkret sag, hvor en medarbejder slog sit hoved på en trappe under flytning sit skrivebord.

26. feb. 2024

Det var ikke en arbejdsskade, da en kvinde kom til skade, da hun flyttede et arbejdsbord på sin hjemmearbejdsplads.

Det har Højesteret nu slået fast i en principiel sag afsagt i slutningen af januar.

Ulykken skete, da kvinden ville flytte sit skrivebord fra stueetagen til 1. sal i sit hjem.

”Sagen illustrerer nogle gråzoner i et hybridt arbejdsliv, hvor vi ikke nødvendigvis er på arbejdspladsen, når vi passer vores job. Det gælder ikke mindst arbejdsmiljø og forsikringsdækninger, hvor det er helt nødvendigt at skabe mere klarhed," siger Jakob Thorgaard, næstformand i Finansforbundet.

"Den klarhed arbejder vi for at skabe i tæt i dialog med arbejdsgiverne for at sikre fornuftige rammer, inden problemerne opstår – og selvfølgelig for at kunne hjælpe bedst muligt, hvis uheldet er ude," siger han.

Arbejdsgiver havde ikke bedt om flytning

Ankestyrelsen afviste i første omgang, at der var tale om en arbejdsskade, men Fagforeningen Danmark, som kvinden var medlem af, ville have retten til at tage stilling til sagen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Sagen illustrerer nogle gråzoner i et hybridt arbejdsliv, hvor vi ikke nødvendigvis er på arbejdspladsen, når vi passer vores job," siger Jacob Thorgaard, næstformand i Finansforbundet.

Ulykken skete i oktober 2016, da kvinden faldt og slog sit hoved på en trappe, mens hun slæbte et arbejdsbord fra stueetagen til hjemmets 1. sal.

Højesteret lagde til grund for sin afgørelse, at kvindens arbejdsgiver ikke havde bedt hende om at flytte arbejdsbordet, og at arbejdsgiveren ikke havde indflydelse på, hvor i hjemmet arbejdsbordet var placeret.

”Det er ikke godtgjort, at flytningen af arbejdsbordet var nødvendig for, at hjemmearbejdspladsen kunne opfylde arbejdsmiljømæssige regler,” lyder det endvidere i dommen fra Højesteret.

Dermed stadfæstes en dom fra Østre Landsret, der sidste år kom frem til samme resultat.

En principiel sag

Sagen er principiel, fordi den behandler grænserne for arbejdsgivers ansvar ved hjemmearbejde.

Det har Mette Hjøllund Schousboe, der er advokat og chefjurist hos Finansforbundet, tidligere slået fast over for Nyhedsbrevet Finans, da sagen blev behandlet i landsretten.

Det handler i bund og grund om, hvorvidt man er kommet til skade, mens man var i gang med at udføre sit arbejde.

”Hjemmets indretning er arbejdsgiverne ikke ansvarlig for, men det bliver de, hvis man på en eller anden måde kan knytte det op på noget, der kan relatere sig til arbejdets udførsel,” sagde hun i den forbindelse.

Det slog Ankestyrelsen også fast i en principafgørelse fra sidste år.

Eksempelvis er det ikke en arbejdsskade, hvis man falder over et stykke legetøj på vej ud ad døren til et arbejdsrelateret møde, mens det måske ville blive anerkendt som en arbejdsskade, hvis det var computertasken eller ledningen fra computeren, man skvattede over.

Som udgangspunkt gælder den samme lovgivning for arbejdsskader – uanset hvor man arbejder.

Men det kan altså være sværere at få anerkendt et uheld i hjemmet som en arbejdsskade, fordi grænserne for, hvornår man arbejder på hjemmekontoret, er mere uklare, end når man møder ind på sin arbejdsplads.

Med den nye dom bliver der sat streg under, at en ulykke i hjemmet skal have en nær tilknytning til arbejdets udførelse, eller at ulykken skal være forårsaget baggrund af en instruks fra arbejdsgiver for at blive anerkendt som en arbejdsskade.