Her kan alle deltage i udvikling af AI
Der er ingen grund til at brænde inde med gode ideer til, hvordan Spar Nord kan bruge kunstig intelligens. Medarbejderne har nemlig en stående invitation til at deltage i arbejdet, fortæller HR-direktør Kim Kastrupsen.
Undervisning for medarbejdere
”Medarbejderne bliver også involveret gennem de forskellige projekter i banken”, siger han og fortæller, at der har været kørt undervisningsforløb for 50 medarbejdere i chatbotten, der er udviklet af Microsoft: 365 Copilot.
Der er også sparringssessions og fejring af ugens bedste prompt.
Et andet AI-projekt handler om regnskabsanalyse af virksomheder:
”Virksomhedsanalyse er tæt på arbejdet, og bankens analytikerne involveres i prompting og udvikling. Dermed får de også udvidet deres kompetencer.”
Den viden, der løbende tilvejebringes, deles på tværs af banken, og der holdes ofte interne oplæg om AI.
Orden i penalhuset
AI-initiativerne er forankret i et såkaldt Prioriteringsforum, der tæller flere direktører og bankens direktion.
Med den nye forordning fra EU om kunstig intelligens, som er verdens første bindende regulering på området, EU AI Act, bliver indsatsen taget til næste niveau, konstaterer HR-direktøren:
”Vi forpligter os til at uddanne om AI og udvide medarbejdernes kompetenceniveau i forhold til kunstig intelligens. Det gør vi ikke kun for at dyrke mulighederne, men også fordi vi ønsker en ansvarlig tilgang til AI. Det kræver orden i penalhuset og etiske overvejelser.”
Mennesket først
Jannie Skovsen, formand for Finansforbundet Spar Nord Kreds, er godt tilfreds med det fokus, bankens ledelse lægger på kompetenceudvikling:
”I finanssektoren er medarbejderne vant til forandringer hver eneste dag, så det skal vi nok klare. Det handler mere om, at vi sikrer tid og rum til at få kompetencen til at udvikle de muligheder, vi får fremadrettet.”
Kredsformanden er også meget opmærksom på, at AI-processen skal være etisk forsvarlig, at der er transparens om brug af medarbejdernes data og digitale løsninger. I det hele taget at man vægter medarbejdernes trivsel i processen.
”Det handler om at sætte mennesket først.”
Større kage
Jannie Skovsen er ikke i tvivl om, at AI vil forbedre produktivitet og services i banken. Hun peger på, at kundernes tillid skal kunne følge med – og at man være meget opmærksom på udviklingsmuligheder.
”Der er meget tale om, hvad man kan effektivisere med AI. Men der skal også fokus på det udviklingspotentiale, vi står overfor – hvordan gør vi kagen større, til glæde for alle.”
Medarbejderne skal være med
Mange steder i Finanssektoren eksperimenteres der med AI-løsninger. Den foreløbige erfaringer viser, at det går bedst, hvor medarbejderne inddrages.
Sammen om AI
AI udvikler sig hurtigt. Derfor er det vigtigt, at vi styrker udviklingen i finanssektoren gennem uddannelse, så alle medarbejdere aktivt kan engagere sig i arbejdet med AI. Bliv klogere her.
Læs mere