Finansansatte indtager kedelig topplacering

Finansansatte oplever et stort arbejdspres på jobbet sammenlignet med ansatte i andre brancher, viser ny analyse. Samtidig halter indflydelsen efter.

1. jul. 2024

Tidspres, højt arbejdstempo, lav indflydelse og en bunke af opgaver, man aldrig kommer til bunds i. Det er en virkelighed mange finansansatte kan nikke genkendende til.

Når det kommer til, hvor presset man er på jobbet, indtager de ansatte i den finansielle sektor nemlig en kedelig andenplads ud af 37 forskellige branchegrupper.

For mere end hver tredje af de finansansatte forholder det sig altid eller ofte sådan, at de arbejder hurtigt, har følelsen af at komme bagud, får uventede opgaver og ikke når alle deres arbejdsopgaver. Det er kun overgået af ansatte på hospitaler.

Det viser et beregnet gennemsnit, som Finansforbundet har lavet af forbundets egen trivselsundersøgelse blandt 9.200 medlemmer og Den Nationale Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt Lønmodtagere fra 2023 (NOA-L), som Arbejdstilsynet står bag.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Artiklen fortsætter efter grafikken

En uheldig cocktail

Finansforbundets seneste trivselsundersøgelse fra marts 2024 viste, at hver femte ansatte i den finansielle sektor befinder sig i risikozonen for at udvikle stress.

”Kombinationen af højt arbejdspres og lav indflydelse er en meget uheldig cocktail, som har stor indvirkning på stress. Det er helt afgørende at få gjort noget ved den som en del af stressproblemet. Her er to steder at sætte ind – naturligvis både over for selve arbejdspresset, men også ved at se nærmere på indflydelsesmulighederne på eget arbejde”, siger Jakob Thorgaard, næstformand i Finansforbundet.

For mens de finansansatte indtager en kedelig andenplads, når det kommer til arbejdspres, er det omvendt, hvis man kigger på deres indflydelse i arbejdet.

Her ligger de ansatte i finanssektoren nummer 24 ud af de 37 branchegrupper, når det kommer til, om de har indflydelse på deres arbejdsopgaver og den rækkefølge, de skal løses i, og om de har mulighed og beføjelser til at træffe væsentlige beslutninger om deres arbejde.

”Vi kan tydeligt se, at højt arbejdspres og lav indflydelse i kombination har enorm betydning for udbredelsen af stress. Det er om nogen disse to faktorer, man skal skrue på, hvis man vil lykkes med at mindske stressniveauet i organisationen”, siger seniorkonsulent i Finansforbundet Karsten Bøjesen og fortsætter:

”Indflydelse er og bliver alfa og omega. Man kan klare et højere arbejdspres, hvis man samtidig har mandat til at træffe de nødvendige beslutninger i forhold til sine arbejdsopgaver.”

”Kombinationen af højt arbejdspres og lav indflydelse er en meget uheldig cocktail, som har stor indvirkning på stress," siger næstformand Jakob Thorgaard.

Finansansattes udvikling positiv de seneste år

Karsten Bøjesen peger på, at finanssektorens rangering skal ses i lyset af, at udviklingen i arbejdspres, indflydelse og stress faktisk har været positiv de seneste par år, selvom det altså stadig ligger højt i forhold til andre branchegrupper på arbejdsmarkedet.

Derfor er det helt nødvendigt at forsætte arbejdet for at mindske stressproblemet, og her er det helt afgørende at bruge erfaringerne til at få bedre fat om de faktorer, der har en effekt, mener næstformand Jakob Thorgaard:

”Der er nok mere end en forklaring på den positive udvikling, og det kommer vi til både at dykke nærmere ned i, men også tage op med arbejdsgiverne. Vi har en fælles opgave i at blive ved med at skubbe på den positive udvikling. Stress er et komplekst problem, men det er afgørende, at vi får fat om de elementer, der kan gøre en forskel.”