Menu luk

Danske Bank åbner for egenudviklet GPT-bot: Knap 20.000 ansatte får adgang

Alle ansatte hos Danske Bank kan nu bruge intern chatbot ved navn Danske GPT, der er bygget på ChatGPT.

13. mar. 2024
2 min

4. marts åbnede Danske Bank for sin nye chatbot ved navn Danske GPT. Den er bygget på Open AI’s GPT 4-teknologi på ifølge banken en sikker platform.

Chatbotten, der beskrives som en smart studentermedhjælper, får alle Danske Banks ansatte nu adgang til.

Det skriver Børsen.

“Dette er relativt nyt, og den enkelte medarbejder skal lære at bruge Danske GPT i sit faglige arbejde. En del af formålet med at introducere AI er også at give vores medarbejdere mulighed for at lære at bruge teknologien,” siger Nicolaj Gudbergsen, direktør for teknologisk strategi og innovation hos Danske Bank.

Ifølge ham vil alle ansatte komme på et e-læringskursus, inden de får adgang til den ny chatbot. 

15 til 20 procent øget produktivitet

Banken forventer, at Danske GPT, der også kan hjælpe med at skrive kode, vil øge produktiviteten hos især udviklerne, lyder det fra Frans Woelders, Danske Banks driftsdirektør også til Børsen.

Han siger, at banken satser på en samlet produktivitetsfremgang på 15 til 20 procent frem mod 2028 som følge af bl.a. AI, øget brug af cloud og nye applikationer. Han henviser desuden til, at der ikke forventes kortsigtede nedskæringer, men at der i øjeblikket mangler ansatte.

De markante teknologiske ændringer fortalte tidligere teknologidirektør Bo Svejstrup også om i et interview med Finans It & Tech tilbage i 2023. 

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Banker ruller chatbots ud

Danske Bank er ikke den første bank, der har indført en ny chatbot til de ansatte.

Internationalt har banker som Goldman Sachs, Morgan Stanley og J.P. Morgan kastet sig over generativ AI i jagten på øget produktivitet og automatisering.

Herhjemme åbnede Sydbank som en af de første banker op for ’Spørg om Sydbank’ 11. januar.

Den er også bygget på GPT-teknologi og fodret med tusindvis af forskellige arbejdsbeskrivelser, forretningsgange, håndbøger og produktbeskrivelser.

"Gevinsten er ikke svær at få øje på," sagde Kristian Mikkelsen, head of digital banking hos Sydbank.

"Medarbejderne kan tilgå en masse information ét sted. Informationen har jo været der før, men man har skulle finde det forskellige steder. Nu er det samlet i en chat, og man får svar på få sekunder."  

Seneste nyt