Carsten Egeriis svarer på medarbejderes kritik: "Vi arbejder benhårdt på at finde løsninger"
Særligt udfordringer med pladsen i bankens nye domicil fyldte, da medarbejderne i Danske Bank havde mulighed for at stille spørgsmål til topchef Carsten Egeriis.

Har sat sensorer op
Arbejdet med at finde løsninger betyder blandt andet, at man forsøger at blive klogere på, hvor i det store hus, der er kamp om skrivebordene, og hvor der er bedre plads. Derfor er der sat tusindvis af sensorer op, der måler belægningen rundt om i huset. De måler ikke, hvem der sidder på pladserne, men skal skabe overblik over, hvilke pladser der er i brug hvornår.
”Når vi har data, kan vi finde ud af, hvordan vi gør det,” sagde Carsten Egeriis, der også understregede, at han mener, at det nye domicil nok skal komme til at fungere som en god og produktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne kan føle sig godt tilpas.
Både Kirsten Ebbe Brich og Carsten Egeriis understregede også, at arbejdsmiljøloven selvfølgelig skal overholdes, så medarbejderne ikke har for mange arbejdstimer i sofaer eller stole, der ikke kan indstilles.
”Man skal ikke have ondt. Tak for tålmodigheden. Det skal fungere bedre. Det vil vi gøre alt for,” lød det fra topchefen, der også svarede på spørgsmål om fremtidsudsigterne for hjemmearbejde.
”Jeg kan godt lide, at der er fleksibilitet omkring hybridarbejde, og jeg kan også godt lide, at vi er her og kan være tæt på kunderne og hinanden,” lød det.
Hvornår får vi ligeløn?
Der var også plads til grin i salen, og tonen var generelt uformel, mens Kirsten Ebbe Brich og Carsten Egeriis kom omkring emner som blandt personalegoder, uddannelse af ledere, KPI’er og stress.
Derudover kunne Kirsten Ebbe Brich fortælle, at mange medarbejdere havde spurgt ind til EU-direktivet om gennemsigtighed i løndannelsen og arbejdet med ligeløn i Danske Bank. Derfor fik topchefen det meget direkte spørgsmål, ”hvornår får vi ligeløn?”.
Og her var Carsten Egeriis klar i mælet.
”Der skal være ligeløn for det samme arbejde. Slut. Og det er lige meget om det er mænd eller kvinder,” lød det.
Topchefen kunne blandt andet fortælle, at der snart går et arbejde i gang med at se på titelstrukturer, jobniveauer og jobbeskrivelser i Danske Bank, så man kan finde ud af, hvilket arbejde der rent faktisk er ens, så man kan sammenligne ”æbler med æbler,” som han forklarede.
Og han anerkendte, at det er et arbejde, der tager lang tid.
”Jeg ville ønske, at det gik hurtigere, men jeg kan også godt forstå, at det her er komplekst,” sagde Carsten Egeriis.
Danske Bank-chefen havde også en opfordring med til medarbejderne om at tale højt om de problemer, de oplever i det daglige.
”Det vigtigste for mig er, hvis der er noget, der ikke fungerer, så sig det. Hvis noget er uretfærdigt, så sig det. Det handler om at gøre banken bedre,” lød det fra Carsten Egeriis.