Steen Lund Olsen: “Det er enormt vigtigt at få arbejdet med dataetik i praksis frem i lyset”
Finansforbundet og DI Digital uddelte for første gang den nystiftede Dataetikprisen til en virksomhed. Næstformand hos Finansforbundet Steen Lund Olsen håber det kan være med til at sætte fokus på området. "Der er simpelthen brug for både en bredere samfundsdebat og konkrete initiativer i praksis omkring dataetik."
Dat handler dataetik om
Dataetikprisen er indstiftet i år af Finansforbundet og DI Digital med henblik på at fremhæve og hædre de gode eksempler på, hvordan virksomheder kan positionere sig som frontløbere inden for ansvarlig digitalisering.
Tre virksomheder var nomineret til prisen. Udover Emento var LB Forsikring og SupWiz nomineret.
Alle virksomheder, som ifølge Steen Lund Olsen i høj grad har formået at leve op til deres dataetisk ansvar, og som er gode eksempler på, hvordan virksomheder kan positionere sig som frontløbere inden for ansvarlig digitalisering.
”I juryen har vi vægtet, at dataetik faktisk kan omsættes til i meget høj grad gennemsyre både kerneforretning og måde at arbejde på. Det handler i høj grad om involvering og gennemsigtighed. Og det gælder over for både kunder og medarbejdere,” siger han og fortsætter:
”Der har været rigtig mange gode eksempler blandt de indstillede kandidater til prisen, og der foregår mange vigtige initiativer rundt omkring i virksomhederne, som vi har brug for at bringe videre og lære af.”
”Det fokus er vigtigt, for dataetik og datasikkerhed kommer til at være en helt grundlæggende forudsætning for, at der er tillid til virksomheden, til produktet og mellem ledelse og medarbejdere,” pointerer han videre.
Offensiv og konstruktiv tilgang til dataetik
Ifølge Steen Lund Olsen er vinderen, Emento, lykkedes med at bruge dataetik som et redskab til at træffe valg, der går langt ud over den basale efterlevelse af regler for fx persondata.
Ementos databeskyttelsespolitik bygger bl.a. på fem dataetiske principper om: Mennesket i centrum, Individuel datakontrol, gennemsigtighed, ansvarlighed og ligeværdighed.
”Det er en offensiv og konstruktiv tilgang til dataetik i praksis, som vi kan inspireres af på tværs af sektorer og brancher,” siger Steen Lund Olsen.
I juryens begrundelse lyder det bl.a., at Emento har udmærket sig ved i praksis at forankre dataetik i ledelsen, men samtidig udmønte det i alle led af organisationen.
Juryen fremhæver også, at Ementos måde at arbejde med dataetik på er overførbar og kan inspirere andre virksomheder, der ønsker at styrke deres arbejde med dataetik i praksis.
Dataetikprisen
Dataetikprisen sætter fokus på dataetik i dansk erhvervsliv og på danske arbejdspladser og er i år indstiftet af Finansforbundet og DI.
Finansforbundets medlemmer har haft mulighed for at indstille deres egen eller andre arbejdspladser til prisen.
De nominerede til prisen skal være virksomheder, der formår at arbejde strategisk med dataetik ift. virksomhedens produkter og services, forretningsmodel, ledelses- og HR-processer, kommunikation mv.
Juryen består af:
- Mikael Jensen, direktør i D-mærket
- Rikke Frank Jørgensen, seniorforsker på Institut for Menneskerettighed
- Birgitte Kofod, partner i Carve Consulting samt medstifter og bestyrelsesforperson i Tænketanken Dataethics
- Christian Visti Larsen, medstifter og CEO i NewBanking Identity
- Peter Svarre, ejer af PeterSvarre.dk og medlem af regeringens ekspertgruppe vedr. tech-giganter
- Mads Klüwer Nielsen, Head of Data & Analytics hos LEGO Group
- Mikkel Jespersen, medstifter og formand for 1508
- Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef ved DI Digital
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet