Sådan får du – i virkeligheden – efteruddannelse

Skal du gennem en mur af pludselige arbejdsopgaver, skeptiske ledere og snottede børn for at komme på efteruddannelse?

3. maj 2023

Det kan lyde nemt, men i virkeligheden er der ofte mange forhindringer for at nå på efteruddannelse. Her giver Trine Kolding, ekspert i tidsstyring, sit bedste bud på, hvordan du ude scorer mere viden til dig selv og din arbejdsplads både før, under og efter kurset.

1. Tag dit ønske med til MUS

Det absolut bedste sted at begynde er at tage dit ønske om uddannelse med til MUS-samtalen, hvor du har tid alene med din leder om din faglige udvikling. Bliv enige om, hvilke områder du skal fokusere på.

Om Trine Kolding:

Trine Kolding er ekspert i effektivitet og planlægning, underviser og rådgiver og forfatter til 8 bøger om tidsstyring.

Hun underviser ofte på Finansforbundets kurser og arrangementer.

2. Begynd i god tid

Sæt dig ned med Finansforbundets kursusoversigt og find nogle mulige kurser. Gå i gang i god tid. Det kan være et år eller et halvt år i forvejen. Det har flere fordele:

1) Sandsynligheden for, at din leder siger ja, er større, når det er velplanlagt.

2) Du kan blokere din kalender, før andre begynder at lægge møder ind.

2) Det viser respekt for dine kollegers tidsstyring, når de skal hjælpe med at passe dit arbejde.

3. Inden du skal af sted

Der er altid et eller andet. Pludselige arbejdsopgaver og snottede børn.

Vi har en forestilling om, at vi bare lige skal arbejde os gennem denne pukkel, og så efter påske er der tid og ro på det hele. Men har du nogensinde oplevet den periode?

Du skal tage dig tid. Medmindre der er svær sygdom i familien, eller din chef siger, at du ikke må tage af sted alligevel, så gennemfør dit kursus.

Trine Kolding

Trine Kolding mener, der er gået inflation i ordet 'Haster'. Meget kan i virkeligheden vente.

4. Når du skal af sted

Inden du tager på kursus, sætter du autoreply på din mail: ”Jeg er på kursus de næste tre dage og tilbage den xx. Ved hastehenvendelser kan du kontakte min kollega xxxx.”

5. Mens du er af sted

Før i tiden talte kursisterne sammen i pauserne, fik netværk og udvekslede erfaringer. Nu står de alle sammen udenfor med næsen nede i mobiltelefonen og arbejder.

På den måde får man heller ikke hvilet hjernen, så man kan få det største udbytte af kurset.

Hvis nogen skriver, at noget haster, så prøv at afhaste det. 9 ud af 10 opgaver kan godt vente tre dage, for der er gået inflation i ”haster”:

1) Kvitter for modtagelsen: ”Tak for din mail. Jeg er på kursus, men tilbage fredag.” Så er der tryghed om, at beskeden er modtaget, og du har jo henvist til en kollega også.

2) Virker det ikke, så gentag: ”Tak for din mail, jeg er på kursus og har desværre ikke mulighed for at svare, men ser på din mail som det første, når jeg er tilbage torsdag morgen.”

3) Overhold den deadline, du har sat.

"Det burde være obligatorisk at holde et lille oplæg for sine kolleger om, hvad man lærte på efteruddannelsen."

6. Efter kurset

Jeg vil altid anbefale, at du, allerede når du tilmelder dig, sætter tid af i din kalender efter kurset til at bruge det, du har lært. Måske bare en time om ugen i en periode.

Og så burde det være obligatorisk at holde et lille oplæg for sine kolleger om, hvad man lærte. På den måde sætter det sig også fast.

Det handler om at få det størst mulige afkast af den tid og de penge, der er investeret i din uddannelse.