Retorikeren giver den store guide til lønsamtalen: Her er 3 ting, du skal huske
Forberedelse er afgørende, hvis du vil have noget ud af en lønsamtale med chefen. Retoriker Mette Højen Wiik har konkrete råd til blandt andet, hvordan du skal sidde.

Sæt rammerne for samtalen
Når det handler om at få noget ud af en lønsamtale, er det lidt en tretrinsraket, lyder det.
Første del handler om forberedelse: Hvad vil du have ud af samtalen? Både i kontante gevinster, men også faglige udfordringer og udvikling.
Hun forklarer, at det i erhvervslivet handler om at ”komme fremad sammen”, og at en lønsamtale gerne skal føles som om, at begge parter vinder noget. Arbejdsgiveren holder på og udvikler en dygtig medarbejder, som til gengæld får indfriet nogle drømme, ønsker, grænser og betingelser for at være i virksomheden.
Men:
"En lønsamtale skaber en særlig stemning, fordi den ansatte skal sætte nogle hegnspæle over for sin chef i forhold til, hvad vedkommende vil og ønsker. Balancen er, at man ikke skal så højt op i træet, at man ikke kan komme ned igen, men man skal ramme samtalen ind på en måde, så der også er plads til ens leder," siger Mette Højen Wiik.
Ved at være forberedt på dine mål, er det også nemmere at trække samtalen tilbage, hvis den ryger ud af et sidespor, eller hvis spørgsmålene bliver alt for generelle.
Husk at prale
Et åbningsspørgsmål fra lederen kunne være ”hvordan synes du selv, det går?” Det er et svært spørgsmål, forklarer Højen, fordi det inviterer til, at man kan svare i øst og vest. Derfor skal man skal man have forberedt svar på de spørgsmål, man kan forvente bliver stillet.
"Hvis det kommer op, er det at svare ”det går godt. Jeg har glædet mig til den her samtale” og så fortælle i korte klare sætninger, hvad dine mål for samtalen og forventningerne til løn er. Og man må gerne prale lidt. Med mit kendskab til ansatte i finanssektoren, så er en del af dem ret indadvendte, så de må gerne skrue 20 procent op for praleriet, og komme længere frem i bussen," siger Mette Højen Wiik med et grin.
"Det værste, der kan ske i sådan en samtale, er, at du roder dig ud i alt for lange sætninger alt for hurtigt, så nøglebudskaberne gemmer sig for langt nede. Øv dig i at sige tingene kort, næsten staccato, superkonkret og blottet for følelser. Det er retorisk sindssygt vigtigt at styre retningen. Og husk, at du er nødt til at sige det højt: Mennesker stoler for meget på, at andre er i stand til at læse tanker, og at de har samme mindset som os. Det er en kæmpe fejl, så du skal være tydeligere, end du tror, hvis du vil opnå noget," lyder det.
Anden del i raketten handler om at øve sig på den mulige samtale. Her skal man tænke frem til slutningen af lønsamtalen, så man er mentalt forberedt på at få indfriet de mål, man har lagt lægge frem.
"Du skal gennemspille samtalen – lige som en musiker gør til generalprøve - så hjernen og kroppen har oplevet det på forhånd. Det gør, at du nemmere kommer ud over nervøsitet og præstationsangst, og du giver dig selv nogle bedre forudsætninger for at nå derhen, hvor du gerne vil: At være sikker på, at du klart har fortalt din leder, hvad dine mål og forventninger er," forklarer retorikeren.