Menu luk

Retorikeren giver den store guide til lønsamtalen: Her er 3 ting, du skal huske

Forberedelse er afgørende, hvis du vil have noget ud af en lønsamtale med chefen. Retoriker Mette Højen Wiik har konkrete råd til blandt andet, hvordan du skal sidde.

11. dec. 2023
6 min

Du er på vej ind til en lønsamtale med din chef. Virksomheden kører, du har gjort det godt, alle er glade. Det mest rimelige vil egentlig være, at chefen sidder klar med både truthorn, konfetti, flag og en højere månedsløn.

Men… det gør chefen ikke.

Derfor er det vigtigt, at du på forhånd har gjort op med dig selv, hvad du skal have ud af lønsamtalen. Og ikke nok med det: Du skal have tænkt over, hvad du vil gøre både før, under og efter samtalen.

"En lønsamtale er en kampplads. Den er vigtig, for der er typisk meget på spil. Den samtalen er et salgsmøde."

Ordene kommer fra Mette Højen Wiik. Hun er erhvervsretoriker og er ofte i medierne, når taler fra diverse kendte skal analyseres. Eksempelvis dronningens nytårstale.

Til daglig er hun selvstændig med konsulentfirmaet ”Work In Tune”, hvor hun rådgiver ledere i nogle af landets største virksomheder om, hvordan de brænder igennem på scenen. Det sker blandt andet i samarbejde med Det Kongelige Kapel, hvor hun bruger musikere til at vise, hvordan man slår igennem.

Hun har mange års erfaring fra den finansielle sektor – herunder som taleskriver og performance coach i Finansrådet – og har derigennem en vis indsigt den verden, finansfolk befinder sig i.

"Omdrejningspunktet i mit arbejde er, at folk får mest muligt ud af både deres forberedelsestid og deres taletid. Til en lønsamtale vil man gerne positionere sig selv på en god måde, så man kan opnå sine karrieremål, og man vil også gerne have nogle flere penge," forklarer hun og drager en parallel til musik:

"I musik handler det rigtig, rigtig meget om, at hvis du ikke fremfører det på en fed måde, så kommer der bare ikke nogen klapsalver. På den måde er musik en meget tydelig og ubarmhjertig måde at kigge på performance på," siger Mette Højen Wiik.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Mette Højen Wiik er erhvervsretoriker og bruges ofte i medierne, når taler fra diverse kendte skal analyseres. Eksempelvis dronningens nytårstale. Pressefoto

Sæt rammerne for samtalen

Når det handler om at få noget ud af en lønsamtale, er det lidt en tretrinsraket, lyder det.

Første del handler om forberedelse: Hvad vil du have ud af samtalen? Både i kontante gevinster, men også faglige udfordringer og udvikling.

Hun forklarer, at det i erhvervslivet handler om at ”komme fremad sammen”, og at en lønsamtale gerne skal føles som om, at begge parter vinder noget. Arbejdsgiveren holder på og udvikler en dygtig medarbejder, som til gengæld får indfriet nogle drømme, ønsker, grænser og betingelser for at være i virksomheden.

Men:

"En lønsamtale skaber en særlig stemning, fordi den ansatte skal sætte nogle hegnspæle over for sin chef i forhold til, hvad vedkommende vil og ønsker. Balancen er, at man ikke skal så højt op i træet, at man ikke kan komme ned igen, men man skal ramme samtalen ind på en måde, så der også er plads til ens leder," siger Mette Højen Wiik.

Ved at være forberedt på dine mål, er det også nemmere at trække samtalen tilbage, hvis den ryger ud af et sidespor, eller hvis spørgsmålene bliver alt for generelle.

"Mennesker stoler for meget på, at andre er i stand til at læse tanker, og at de har samme mindset som os. Det er en kæmpe fejl."
- Mette Højen Wiik, erhvervsretoriker

Husk at prale

Et åbningsspørgsmål fra lederen kunne være ”hvordan synes du selv, det går?” Det er et svært spørgsmål, forklarer Højen, fordi det inviterer til, at man kan svare i øst og vest. Derfor skal man skal man have forberedt svar på de spørgsmål, man kan forvente bliver stillet.

"Hvis det kommer op, er det at svare ”det går godt. Jeg har glædet mig til den her samtale” og så fortælle i korte klare sætninger, hvad dine mål for samtalen og forventningerne til løn er. Og man må gerne prale lidt. Med mit kendskab til ansatte i finanssektoren, så er en del af dem ret indadvendte, så de må gerne skrue 20 procent op for praleriet, og komme længere frem i bussen," siger Mette Højen Wiik med et grin.

"Det værste, der kan ske i sådan en samtale, er, at du roder dig ud i alt for lange sætninger alt for hurtigt, så nøglebudskaberne gemmer sig for langt nede. Øv dig i at sige tingene kort, næsten staccato, superkonkret og blottet for følelser. Det er retorisk sindssygt vigtigt at styre retningen. Og husk, at du er nødt til at sige det højt: Mennesker stoler for meget på, at andre er i stand til at læse tanker, og at de har samme mindset som os. Det er en kæmpe fejl, så du skal være tydeligere, end du tror, hvis du vil opnå noget," lyder det.

Anden del i raketten handler om at øve sig på den mulige samtale. Her skal man tænke frem til slutningen af lønsamtalen, så man er mentalt forberedt på at få indfriet de mål, man har lagt lægge frem.

"Du skal gennemspille samtalen – lige som en musiker gør til generalprøve - så hjernen og kroppen har oplevet det på forhånd. Det gør, at du nemmere kommer ud over nervøsitet og præstationsangst, og du giver dig selv nogle bedre forudsætninger for at nå derhen, hvor du gerne vil: At være sikker på, at du klart har fortalt din leder, hvad dine mål og forventninger er," forklarer retorikeren.

"Jeg vil til enhver tid prioritere at vise det mod, der ligger i at holde øjenkontakten. Det er værdifuldt og viser, at du er selvsikker."
- Mette Højen Wiik, erhvervsretoriker

Kropssprog er vigtigt

Den sidste del handler om kropssprog. Også her er det vigtigt at forberede sig.

"Du kan have en skidegod plan, men hvis du sidder og skraber i gulvet og har hænderne under bordet, så duer det ikke rigtigt," indleder Mette Højen Wiik den del.

Hun peger på, at når to mennesker sidder direkte over for hinanden, så signalerer det konflikt. Hvilket en lønsamtale til en vis grad også er, men hvis det er muligt at ændre det – eksempelvis side lidt skråt eller ved siden af hinanden.

"Når man er ved siden af hinanden, er man mere sammen. Det er to helt forskellige følelser. Man kan godt sidde overfor hinanden og have en superbehagelig, iderig samtale men bare det, du er opmærksom på, det hjælper dig til at tage mere kontrol."

Stemmen og hænderne er også vigtige: Når man sidder godt – lidt fremme på stolen - med ret, rank ryg, giver man stemmen de bedste forudsætninger for ”at lyde stærk og klar og signalere selvsikkerhed”. Det skal spille sammen med hænderne, som folk ofte ikke ved, hvor de skal gøre af

"Det er lidt en nøgleøvelse, for der er en fuldstændig genial sammenhæng mellem det, du gør med din gestik, altså hænderne, og den måde, som din stemme lyder på: Hvis du tager dine hænder og laver et fysisk tryk, så kommer det igennem i stemmen. Der er en sammenhæng mellem det, vi lægger vægt på, rent fysisk, og hvordan stemmen lyder. På den måde bruges hænderne til noget meningsfyldt, fordi de skal bruges til at markere de vigtigste nøgleord og nøglepointer."

Den sidste del af kropssproget er øjnene, og også her er direkte øjenkontakt noget, de fleste har det lidt svært ved og i stedet kigger ned.

"Det skal man undgå. Når du kigger væk, misser du en supervigtig påvirkningsmulighed. Det er, når de sidste ord har forladt dine læber, at du skal holde øjenkontakt med chefen og se ”hvordan lander mit budskab?”. Det kan jo være lidt ubehageligt, hvis man kan se på ens leder, at det ikke faldt i så god jord, men jeg vil til enhver tid prioritere at vise det mod, der ligger i at holde øjenkontakten. Det er værdifuldt og viser, at du er selvsikker og du tror på dig selv," forklarer Mette Højen Wiik.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Emner

Seneste nyt