Rasmus Tantholdt: Sådan finder jeg work-life balance

TV2's internationale korrespondent har en særlig metode til at undgå at arbejdet stjæler fokus fra hans tid sammen med venner og familie.

18. aug. 2023

Rasmus Tantholdt har delt sin kalender ind i tre farver for at kunne trække en klar grænse mellem arbejde og fritid. Foto: Torben Huss/Ritzau Scanpix

Når du ser Rasmus Tantholdt rapportere fra krigen i Ukraine og andre krige eller katastrofer i udlandet, er det fordi han er inde i en ”gul” eller ”grøn” periode.

TV2s korrespondent har nemlig delt sin kalender ind i tre farver, der hjælper ham med at trække en klar grænse imellem arbejde og fritid.

”Hvis min søn siger: ”Far, vil du høre, hvad jeg har lært i natur og teknik i dag”, så kan jeg ikke bare sige: ”Jeg har lige været ude at dække et jordskælv: Se dét er natur og teknik, min søn!”

Det fortalte Rasmus Tantholdt til et totalt udsolgt gå-hjem-møde i Aarhus for Finansforbundets medlemmer i april. Nu kan opleve ham igen. Denne gang fra København, hvor der stadig er pladser til livestream 11. september.

Tilmeld dig her

Rød, gul og grøn

Metoden med farver i kalenderen har journalisten lært af sin coach, jægersoldaten B.S. Christiansen. Hver periode dækker 14 dage:

• I grønne arbejder Rasmus Tantholdt på fuldt drøn.
  • I gule er han klar til at rykke ud med kort varsel.
  • Røde perioder er reserveret til venner og familie.

Så kan TV2 se i kalenderen, om Rasmus Tantholdt er tilgængelig. Og han kan skille arbejde og fritid skarpt fra hinanden, så der er plads til at lade op og få tid til at fordøje oplevelserne.

Blå bog: Rasmus Tantholdt

• Født 1973.
  • Uddannet journalist ved Danmarks Journalisthøjskole i år 2000.
  • International korrespondent på TV2 med speciale i dækning af krig, konflikter og katastrofer.

Grænsen mellem arbejde og fritid

Krigen i Ukraine har gjort det svært. Rasmus Tantholdt bliver hele tiden mindet om konflikten, når han er i Danmark.

Der er gule og blå flag på fodboldbanen, el-priserne er høje, og der er inflation: ”Aldrig før har jeg måtte kæmpe så meget for, at en historie ikke bliver personlig," fortæller han.

Som udsendt til journalist til verdens brændpunkter, er et tilbagevendende dilemma for Rasmus Tantholdt at skulle trække grænsen mellem at hjælpe til eller gøre sit arbejde og rapportere om katastrofen.

Ligesom en bankrådgiver, der giver afslag på at låne penge til en kunde, som risikerer at gå konkurs, kan det koste nattesøvn og spekulationer bagefter:

”Jeg dækker virkeligheden, jeg blander mig ikke i den. Det kan ikke lade sig gøre at hjælpe til og passe vores arbejde som journalister. Så vil vi hjælpe eller passe vores arbejde? Det kan få mig til at ligge søvnløs om natten.”

”Ole Henriksen ved ikke, hvilken indflydelse han har haft på krigen i Syrien.”
- Rasmus Tantholdt, korrespondent TV2

Røverhistorier fra verdens brændpunkter

På gå-hjem-mødet fortæller Rasmus Tantholdt flittigt røverhistorier og sjove anekdoter fra sine rejser.

For eksempel, hvordan det lykkedes ham – vist nok som den eneste journalist i verden - at få permanent visum til at rejse ind i Syrien ved at bestikke den visumansvarlige i landet med creme fra Ole Henriksen.

Det betød, at TV2 journalisten kunne fortsætte med at rapportere fra den syriske borgerkrig, mens andre journalister var forment adgang til landet.

”Ole Henriksen ved ikke, hvilken indflydelse han har haft på krigen i Syrien,” griner Rasmus Tantholdt.

Finten varede indtil det syriske regime opdagede, at der var forskel på de optagelser, som Rasmus Tantholdt sendte til godkendelse hos myndighederne, og så dem, som TV2 bragte i deres nyhedsudsendelser.

”Spændende foredrag, og en velforberedt, alvorlig, men alligevel humoristisk Rasmus Tantholdt,” skrev Mette Pape Andersen på Finansforbundets Facebook-side efter gå-hjem-mødet i Aarhus.

Er du medlem af Finansforbundet? Så kan du blive skrevet på venteliste eller opleve Rasmus Tantholdt via live-stream i København den 11. september. Alle pladser til at deltage i gå-hjem-mødet er i skrivende stund booket.

Tilmeld dig her