Mange tager telefonen, hvis arbejdet ringer i ferien: ”Fleksibilitet går begge veje”

Selvom ferieloven tydeligt siger, at man har ret til at holde fri, kan mange alligevel ikke lade være med at tage telefonen, hvis chefen eller kollegerne ringer. Det viser en afstemning på LinkedIn.

17. apr. 2023
65 procent svarer i en afstemning på Finansforbundets LinkedIn-side ’ja’ til, at de tager telefonen, hvis der er arbejdet, der ringer, mens de er på ferie.

Det kan være svært at lade telefonen ringe, hvis det er chefen eller kollegerne i den anden ende - også selvom man er gået på ferie.

I hvert fald svarer 65 procent i en afstemning på Finansforbundets LinkedIn-side ’ja’ til, at de tager telefonen, hvis der er arbejdet, der ringer, selvom de har smækket benene op i liggestolen.

Det på trods af, at ferieloven ellers er helt klar området: Du har ret til at holde fri i din ferie – og skal ikke tage telefonen.

”Reglerne er jo helt klare. Du har ferie, når du har ferie. Alligevel kan det jo være en personlig ting: Om man har noget, man gerne vil følge til dørs," siger næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen.

Han peger på, at det for alvor bliver et problem, hvis det bliver en kultur.

”Når det bare bliver en sædvane, at man ”lige kan forstyrre i 5 minutter”. For det er ikke kun 5 minutter. Det er en afbrydelse af den ubrudte ro, som både hjerne og krop har rigtig meget brug for. Jeg vil ikke pege fingre ad hverken den ene eller anden, men dog løfte en pegefinger i forhold til, at man skal tænke sig godt om - både i forhold til egen og andres ferie,” siger Michael Budolfsen.

2.104 har deltaget i afstemningen, og 29 procent svarer nej til, at de tager telefonen, mens 4 procent ikke ved, om de ville tage opkaldet. 2 procent anfører, at det er mere kompliceret end som så.

”Jeg tager den, hvis de ringer, for jeg er overbevist om, at så har de prøvet alverdens andet inden. Jeg er sidste mulighed."
- Rikke M. Madsen i debat på Finansforbundets Facebook-side

Tager telefonen i nødsituationer

Og at det kan være kompliceret, fremgår også af den debat, som spørgsmålet har rejst på både Finansforbundets LinkedIn- og Facebookside.

”Hvis arbejdet undtagelsesvist ringer, så er det nok vigtigt. Fleksibilitet går begge veje,” skriver Mads Petersen blandt andet på Facebook.

Og han er langt fra den eneste, der peger på, at de ofte vil tage telefonen, fordi de antager, at der er tale om en nødsituation.

”Jeg tager den, hvis de ringer, for jeg er overbevist om, at så har de prøvet alverdens andet inden. Jeg er sidste mulighed. Modsat gør jeg selv, hvad jeg kan for at undgå at ringe til kollegaer i deres ferie, for det er vigtigt at holde ferie,” lyder det fra Rikke M. Madsen.

Andre har taget et bevidst valg om, at de gerne vil følge med i, hvad der sker på jobbet, selvom de officielt er på ferie. Det gælder blandt andet Jannie Ebbesen Nielsen.

”Jeg passer både telefon og mails. Men det er klart eget valg og ikke en forventning fra arbejdets side. Jeg kan godt lide at følge med, og jeg gider ikke vende tilbage til et helt uoverskueligt antal ulæste mails,” skriver hun.

Det siger ferieloven

I henhold til ferieloven kan allerede påbegyndt ferie ikke afbrydes ensidigt af arbejdsgiveren.

Vælger medarbejderen alligevel at acceptere en afbrydelse, anbefaler Finansforbundet altid, at man samtidig aftaler, hvad man skal have for det, da forhandlingspositionen alt andet lige er bedre på dette tidspunkt end efterfølgende.

”Ferien er min”

Der er dog også dem, der lader telefonen ringe, når der er noteret ferie i kalenderen.

”Ikke tale om. Ferien er min, og min arbejdsplads eksisterer slet ikke imens”, skriver Jens Olesen blandt andet på Facebook, og Henrik Pedersen er enig.

”Dælme nej, når jeg har ferie, har jeg ferie,” skriver han.

Nogle har både en privat- og en arbejdstelefon. Og flere skriver, at de slet ikke tager arbejdstelefonen med på ferie. For andre kan de adskilte telefoner også gøre valget om, hvorvidt man skal besvare et opkald fra arbejdspladsen, lettere.

”Har ikke min arbejdstelefon med på ferie. Ringer de til min private, så må jeg antage det ekstremt vigtigt og ville nok tage den,” skriver Simon Chizeck Andersen blandt andet på LinkedIn.

Gertrud Ragna Koppel mener, at danskerne generelt er for dårlige til at lægge arbejdet på hylden og lader karrieren fylde for meget. Hun kommer derfor med en klar opfordring i sin Facebook-kommentar:

”Livet er kort, husk nu at værne om din fritid, også mens du er ung - ellers går du ned med stress.”