Interessen for særligt initiativ har spredt sig hurtigt i Jyske Bank – og det kommer nedefra

Ledelsen i Jyske Bank har grebet et initiativ fra medarbejderne, og nu samarbejder organisationen på tværs for at styrke diversitet og ligestilling.

7. mar. 2023

En flok ildsjæle har sat mangfoldighed på agendaen i Jyske Bank.

Interessen har bredt sig kraftigt og hurtigt – nedefra og op.

Ledelsen har grebet initiativet fra medarbejderne, og nu samarbejder organisationen på tværs for at styrke diversiteten i banken.

Det foregår blandt andet i en mangfoldighedskomité, som skal udvikle konkrete projekter. Kvinder i ledelse er et af de emner, komiteen arbejder med.

Den dagsorden bliver også masseret ind andre steder – bl.a. i bestyrelsen og koncernledelsen.

”Vi er ved at indarbejde flere initiativer, men jeg vedstår gerne, at det er komplekst. Vi er oppe mod tyngdekraften, fordi vi har flest mandlige ledere og rekrutterer fra uddannelser, hvor der er mange mænd,” konstaterer Lars Mørch, direktør for forretningsstrategi i Jyske Bank.

Marianne Lillevang og Lars Mørch. Foto: Martin Dam Kristensen og Jyske Bank.

”Derfor må vi tage nogle kraftige skridt i den rigtige retning - uden at havne i den modsatte grøft og tabe den unge generation af dygtige mænd,” siger han.

Marianne Lillevang, formand for Finansforbundet Jyske Bank Kreds, supplerer:

”Vi er gået glip af noget, fordi vi i mange år ikke har udnyttet den kvindelige talentmasse. Men hvis vi totalt afskærer mændene, står vi i den samme situation. Vejen frem må være en balanceret udvikling med det rette fokus, og så må det tage lidt længere tid. Der er ikke noget quickfix.”

Øjnene op for blinde vinkler

”Det afgørende er, at vi har fået øjnene op for, at det er indsatsen værd at beskæftige sig med ligestilling. Tidligere var det ikke bredt anerkendt i banken, at mangfoldighed og diversitet aflejrer sig på flere bundlinjer,” fortæller Marianne Lillevang.

Forandringerne er især ildsjælenes fortjeneste. De holder liv i diversitets-dagsordenen – i og uden for arbejdstiden, arrangerer møder og webinarer, deler inspiration og diskuterer input og ideer i forskellige netværk, fremhæver strategidirektøren.

Kredsformanden kvitterer med ros til ledelsen for at være lydhør over for medarbejderne og sikre den brede forankring af indsatserne for mere mangfoldighed.

Det gælder f.eks. en bredere rekruttering til lederposterne i banken.

”Ét initiativ er ikke nok – tilgangen er nødt til at være flerfacetteret,” fastslår Lars Mørch.

”Vi arbejder f.eks. med bias i vores lederudviklingsprogram. De fleste af os tror intuitivt, at vi kan se igennem bias omkring køn, hudfarve, seksualitet og så videre og gå objektivt til tingene. Men når man arbejder med det, viser det sig, at vi har nogle blinde vinkler. Dem skal vi være obs på, så vi ikke kun ansætter nogen, der ligner os selv,” forklarer han.

Han fik også en øjenåbner - og ny inspiration – da Jyske Banks visuelle kommunikation til omverdenen blev gransket i en universitetsopgave. Hjemmesiden mm. var befolket med stereotype billeder af mænd og kvinder - og det skal der laves om på.

Banken arbejder også med sproget i rekrutteringsannoncer, så det appellerer til en bredere ansøgerskare.

Det gælder ikke kun i toppen, forklarer Lars Mørch:

”Hvis man vil sikre sig et balanceret mix af kvindelige og mandlige kandidater til topposterne, skal den interne avl være på plads på flere niveauer.”

”Vi skruer op for initiativerne, fordi der er behov for det. Men jeg vil gerne et par år længere frem, før jeg siger, hvor succesfulde vi er,” bemærker han.

Lidt mere mod, tak

En undersøgelse fra Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening har tidligere punkteret myten om, at kvinder mangler lederambitioner. Til gengæld er det et benspænd for kvinderne, at færre mandlige chefer får øje på de kvindelige talenter.

Marianne Lillevang kunne godt ønske sig, at der var lidt mere mod, når vakante stillinger skal besættes:

”Jeg taler ikke om at tage vilde chancer, men om at vælge nogen, som kan 80 procent, og så udvikle det sidste potentiale. Det har vi nogle gode eksempler på, hvor det er blevet helt fantastisk.”

I 2022 vandt Marianne Lillevang sammen med de to mangfoldigheds-ildsjæle Pia Sund Bundgaard og Stine Odgaard Ranum prisen som årets medarbejdere ved Danish Diversity Awards.

Trioens indsats for at styrke diversiteten blev også anerkendt med Jyske Banks interne Havkattepris.