Hvem dækker tandlægeregningen? Nu skal slagsmål om tandforsikring afgøres

En strid om Danske Banks valg af tandforsikring ender nu i en faglig voldgift. Medarbejderne er utilfredse med, hvor stor en del af regningen, de selv skal betale.

30. okt. 2023

Det kan være dyrt at gå til tandlægen. Og regningen for at få styr på bisserne kan blive endnu højere, hvis tandforsikringen ikke dækker lige så meget som forventet.

Det har flere medlemmer af Finansforbundet i Danske Bank måttet sande, efter de har sendt tandlægeregninger ind til den tandforsikring, som er en del af overenskomsten.

”Vi fik en del henvendelser fra medlemmer, der undrede sig over, at de ikke fik en større andel af deres tandlægeregning dækket. Det fik os til at kontakte både Danske Bank og Finansforbundet”, siger næstformand i Finansforbundet i Danske Bank, Bente Bang, og uddyber:

”Vi kunne relativt hurtigt konstatere, at Finansforbundet og Danske Bank så helt forskelligt på overenskomsten i forhold til tandforsikringens dækning, og vi kunne derfor ikke nå til enighed”.

Det har fået Finansforbundet til at gå videre med sagen, der nu skal afgøres ved en faglig voldgift, som er en del af det fagretlige processystem, der kommer i brug, når parterne er uenige om fortolkningen af en overenskomst.

I strid med overenskomsten

I overenskomsten står der nemlig, at virksomhederne er forpligtet til at tegne en tandforsikring, der dækker ”tandbehandling, med en årlig selvrisiko på maksimalt 995 kr.”.

Det står også beskrevet, at forsikringen som minimum skal indeholde dækning for 8 konkrete ydelser som blandt andet fyldinger og rodbehandlinger.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Vi fik en del henvendelser fra medlemmer, der undrede sig over, at de ikke fik en større andel af deres tandlægeregning dækket," siger næstformand i Finansforbundet i Danske Bank, Bente Bang.

Derfor er det i strid med overenskomsten, når medlemmerne skal have mere end 995 kr. op af lommen, når de lægger sig i tandlægestolen for at få lavet en af de 8 behandlinger. Det mener Finansforbundets chefforhandler Steven Vallik.

”Det er det samme, hvis man får stjålet en cykel, og forsikringsselskabet så lige pludselig siger ”lige præcis den cykel, du har fået stjålet, den dækker vi kun med halvdelen af, hvad den rent faktisk koster.” Så har jeg også betalt en langt højere selvrisiko,” forklarer han.

”Vi er lige så forundrede som medlemmerne over, at folk ikke bare skal betale deres selvrisiko, og så er resten dækket, og derfor forfølger vi sagen."
- Steven Vallik, chefforhandler Finansforbundet

Et teknisk beløb

Omvendt peger arbejdsgiverne ifølge Steven Vallik på, at de har tegnet en tandforsikring for medarbejderne, der koster det, man i sin tid udregnede den overenskomstmæssige værdi af en sådan forsikring til at være. Og så er det ifølge dem underordnet, at den ikke dækker de 8 ydelser, der er oplistet i overenskomsten, med 100 procent.

Men værdien er ifølge chefforhandleren et teknisk beløb, der ikke er skrevet ind i overenskomsten.

”Vi er lige så forundrede som medlemmerne over, at folk ikke bare skal betale deres selvrisiko, og så er resten dækket, og derfor forfølger vi sagen,” siger Steven Vallik.

Hverken Danske Bank eller FA har ønsket at udtale sig om sagen, fordi den er verserende.

Den faglige voldgift bliver afgjort den  8. april.

Det står der i overenskomsten

Koncernen er forpligtet til at tegne en tandforsikring for alle medarbejdere omfattet af overenskomsten fra den 1. april 2020.

Tandbehandling

• Tandbehandling, med en årlig selvrisiko på maksimalt 995 kr.
  • En årlig forsikringssum på op til 30.000 kr. pr. år
  • Frit tandlægevalg i hele Danmark og EU.

Tandforsikringen skal som minimum indeholde dækning af følgende ydelser:

• Fyldninger
  • Røntgen