"Hr. og Fru Danmark skal kunne bruge deres kort mandag morgen hos bageren. Ellers har vi ikke gjort det godt nok"
Selv med den mest grundige forberedelse af en fusion undgår man ikke en vis form for spænding og adrenalin i kroppen, når go-live weekenden rammer. For vi ved jo, at pengeinstitutternes kunder og medarbejdere sidder i den anden ende og skal kunne bruge alle systemer problemfrit mandag morgen.
God forberedelse er alfa og omega
Allerede når de første udmeldinger om en kommende ”forlovelse” mellem to pengeinstitutter rammer, går vores arbejde i gang – også selvom den officielle godkendelse i relevante instanser og myndigheder typisk ligger nogle måneder frem i tiden. For en fusion kræver tid og minutiøs planlægning. Så selvom den endelige fusionsdato, det vi kalder for ”go-live”, typisk ligger 5-9 måneder frem i tiden, fra de første fusionstanker offentliggøres, skal tiden udnyttes fra start til slut.
I den indledende fase begynder vi med den helt basale information om de involverede pengeinstitutter: Har de prøvet det før? Er der flere datacentraler involveret? Hvad er mængden af kunder, konti og pengeinstitutternes indbyrdes størrelsesforhold? Og hvilke it-systemer benytter de?
Det er også i starten af forløbet, at vi tager de første spadestik til samarbejdet med pengeinstitutterne, da effektiv forberedelsestid sammen med dem er helt essentiel. Vi mærker heldigvis altid tydeligt, at der er noget på spil, at de stiller med dedikerede teams og har fuld fokus på opgaven.
Specialudviklet software og ”data er guld”
Som nævnt indledningsvist har øgede lovkrav, flere it-systemer samt stigende mængder af data, der skal flyttes, gjort sit til, at kompleksiteten ved fusioner kun er gået én vej: Opad.
Vi skal ikke mere end 10-12 år tilbage, før vi – lidt forsimplet sagt – blot skulle flytte kunder og konti. Nu skal vi have alt lige fra kunde- og kontodata til pengeinstituttets indberetninger til Nationalbanken samt AML-oplysninger med.
Det stiller øgede krav til vores værktøjer og interne arbejdsprocesser som datacentral. Hos SDC har vi specialudviklet migreringssoftware, som kan behandle og validere data fra pengeinstitutterne, inden selve konverteringen gennemføres.
Det er en stor fordel for os, da det sikrer, at integriteten og sammenhæng i data er på plads, inden vi lægger data i produktion. Det er i vores migreringssoftware, vi gennemfører prøvekonverteringer og generalprøver, og det er her, vi sikrer, at alt data havner korrekt hos modtagende pengeinstitut.
Ud over vores software, der håndterer data og den tekniske del af fusionen, er et af de vigtigste arbejdsredskaber en særdeles detaljeret aktivitets- og drejebog. Den indeholder samtlige opgaver, som skal udføres i forbindelse med fusionen – både hos pengeinstitutterne og hos SDC. Fra den helt lille lavpraktiske detalje som fx et navneskifte og de helt store som fx håndtering af alle posteringer i go-live weekenden.
Kort om SDC
- Full-service datacentral for danske, norske, svenske og færøske pengeinstitutter
- Har gennemført mere end 200 fusioner siden starten i 1963
- Beskæftiger i alt cirka 1.000 medarbejdere i Danmark, Polen og Portugal