Finansforbundet: Rigtigt at Lizette Risgaard trækker sig – og vigtigt at få undersøgt sagen til bunds

Det er vigtigt at få afsluttet advokatundersøgelsen af forløbet i FH, men også rigtigt, at Lizette Risgaard nu trækker sig, mener Finansforbundet.

30. apr. 2023

Lizette Risgaard har søndag morgen meddelt, at hun trækker sig som formand for FH. Det sker efter en lang række mediehistorier om grænseoverskridende adfærd over for en række nu tidligere medarbejdere i FH.

’Som leder har man selvfølgelig et helt grundlæggende ansvar for, hvordan man agerer over for medarbejdere. Det er kernestof som fagforening uanset hvor man befinder sig på arbejdsmarkedet. Derfor er sagen naturligvis både paradoksal og dybt problematisk’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

I fredags besluttede forretningsudvalget i FH, som Finansforbundet har plads i, at igangsætte en undersøgelse af sagerne omkring Lizette Risgaard, som så selv valgte at trække sig fra posten søndag morgen.

’Helt principielt mener vi, at alle parter først og fremmest har krav på, at sådanne sager undersøges til bunds. Derfor er den eksterne advokatundersøgelse stadig helt afgørende for at få klarhed over forløb og håndtering. Lige nu er det samtidig den rigtige beslutning, at Lizette Risgaard trækker sig som formand for FH efter de sager, som Lizette også har erkendt en upassende adfærd i og undskyldt for. Tillid og troværdighed er afgørende for os som fagforeninger, og det er klart, at sagen skygger for meget for vores daglige arbejde’, siger Kent Petersen.

Kristian Lind

Politisk kommunikationsansvarlig