Ekspert: ”Det meste ledelse er noget opreklameret fis”
Alt for mange gør ledelse kompliceret. Det er det slet ikke, mener Henrik Ørholst, der netop har udgivet en ny bog om ledelse, hvor både Nordeas Mads Skovlund og Danske Banks Carsten Egeriis også bidrager med deres perspektiver.
Og generelt er god ledelse ikke noget, man kan læse sig til, pointerer Henrik Ørholst.
”Ledelse er noget, man skal lære i praksis. Det er man nødt til. Du kan godt tage kurser og finde gode redskaber, men der skal være et talent at bygge videre på,” siger han.
I hans optik er det, der adskiller den gode leder fra den dårlige, deres evne til at skabe langsigtede resultater.
”En dårlig leder kan skabe nogle helt vilde resultater ved at presse citronen helt i bund, men det nytter jo ikke, hvis konsekvensen bliver, at de dygtige medarbejdere brænder ud og man derfor står med huller i organisationsplanen,” forklarer Henrik Ørholst.
Om Henrik Ørholst
- 62 år
- Cand.oecon fra Aarhus Universitet
- Har arbejdet i flere virksomheder, blandt andet i PA Consulting som marketingchef.
- Har tidligere undervist gennem flere år på Finanssektorens Uddannelsescenter i Skanderborg.
- De seneste år har han levet et freelanceliv som blandt andet erhvervskommentator, boganmelder, Head of Relations hos PFA, underviser, forfatter og censor ved nogle af landets erhvervsøkonomiske uddannelser.
God ledelse kan godt gøre ondt
Han peger dog på, at noget ledelse også kan gøre ondt her og nu, men være godt for organisationen på langt sigt.
”Det er ligesom i fitnesscentret: No pain, no gain,” siger Henrik Ørholst og griner.
Han eksemplificerer sin pointe med, når den amerikanske hær under anden verdenskrig fik soldaterne til at gå i bad, inden de skulle ud at kæmpe mod fjenden.
”Det kunne virke som det rene spild af tid, når de alligevel skulle kravle igennem et mudderhul. Men når de var rene, undgik man infektioner. Noget der før i tiden slog mange flere soldater ihjel end de sår, de fik i krigen.”
Finansielle ledere skal kunne regne rigtigt
Henrik Ørholst har en masse pointer om god ledelse, der gælder på tværs af brancher, men når det handler om ledelse i den finansielle sektor, er der derudover også nogle ekstra elementer, man som leder skal være opmærksom på.
”Det er nødvendigt, at man forstår forretningen. At man kan regne rigtigt. Det lyder banalt, men det er helt afgørende, at man er i stand til at forstå, hvordan tingene hænger sammen i den finansielle sektor,” forklarer han.
Derudover er det i Henrik Ørholsts optik vigtigt både at kunne vække tillid og være ydmyg.
”Kunderne forstår ikke altid de beregninger, der ligger til grund for tingene. Derfor er tillid en helt afgørende faktor. En anden ting, som er afgørende i den sammenhæng, er, at man nogle gange skal dæmpe fagligheden. Uvidenhed om den finansielle sektor er overvældende. Man skal med andre ord være ydmyg,” siger han.
Henrik Ørholst 3 gode råd til nye ledere
- Stil dig selv spørgsmålet: Er du sikker på, at du virkelig gerne vil være leder? Og har du evnerne, der skal til?
”Det er nok her, problemet med dårlig ledelse opstår. Der er alt for mange, der ikke skulle være ledere, der er blevet det. Og det er med til at ødelægge det for alle de andre. Det er noget, man skal gøre op med sig selv, fordi det at være leder, det er altså hårdt arbejde.” - Kan du leve med at være den, som dine kolleger taler om?
”Når du vælger at blive chef, så vælger du også at blive den, man taler om ved kaffemaskinen. Har du lyst til ikke at være med på holdet mere? Det skal man overveje, for det er et meget stort hop at foretage.” - Kan du tåle nederlag og ærgrelse igen og igen?
”Det vil tit være en del af et lederjob. Der kan være en bestyrelse, som underkender dig eller kortslutter tingene, så det skal man kunne tåle.”