Den nye overenskomst byder på meget andet end løn

Selv om lønstigningen på 8,2 procent over to år har trukket mest opmærksomhed, byder den nye overenskomst på meget andet.

6. mar. 2023
2 min

Ud over lønstigningen er ekstra barsel til fædre og ikke-fødende nybagte forældre det delresultat, formand for Finansforbundet, Kent Petersen, er gladest for.

”Jeg er særligt glad for, at vi har fået ti ugers ekstra barsel på plads. Det er godt for ligestillingen – og jeg tror også, det er godt for børnene.”

Samtidig roser han arbejdsgiverne:

”Det viser, at det er ansvarlige arbejdsgivere, at de også kan se, at barslen skal fordeles mere ligeligt mellem fædre, mødre, fødende og ikke-fødende.”

Den formand lægger også vægt på, at aftalen om distancearbejde er blevet opdateret og sikrer en større fleksibilitet for den enkelte arbejdstager.

Arbejdsgrupper, der rykker

”Vi har også fået nedsat to virkeligt interessante arbejdsgrupper i samarbejde med arbejdsgiverne. I nogle situationer kan man sende noget i arbejdsgruppe, når man ikke kan blive enige om andet, men disse arbejdsgrupper har jeg store forventninger til. Der er et gensidigt ønske om, at de skal nå resultater”.

Den ene arbejdsgruppe handler om senkarrieren.

”Vi har i forvejen mange gode ting i overenskomsten, som retter sig mod dem, der er sent i deres karriere. Vi vil nu have mere fokus på, hvordan de i højere grad kan bevare deres arbejde, uden at skulle arbejde fuld tid – hvordan vi gør en glidende overgang til pension mere tilgængelig,” siger den formand og forklarer, at arbejdsgruppens forarbejde skal pege frem mod næste overenskomst.

Fælles løsninger

Dataetik er emnet for den anden arbejdsgruppe, som også har formandens fulde bevågenhed:

”Arbejdsgiverne har fuld forståelse for, hvor vigtigt det er, at vi går sammen om at arbejde om dateetik. Det er et meget komplekst og kæmpestort område. Det er selvfølgelig GDPR-relaterede emner, men man skal også diskutere, hvad vi vil bruge kunstig intelligens til, hvordan det påvirker vores arbejde og meget andet. Også det skal løses i fællesskab med arbejdsgiverne.”

Resultatet behandles Finansforbundets repræsentantskab d. 15. marts, som tager stilling til, om det kan sendes videre til urafstemning – og du vil som medlem at naturligvis modtage detaljerede informationer om hele OK23 inden urafstemningen.

- Kent Petersen, formand for Finansforbundet