500 bankansatte arbejder for at bekæmpe svindel

På fem år er der sket mere end en fordobling i antallet af medarbejdere, der gør livet hårdt for digitale svindlere. Finans Danmarks årsmøde havde fokus på svindel.

5. dec. 2023
Dansk / English
Der er nu 500 bankansatte, der alene beskæftiger sig med at bekæmpe svindel eller hjælpe ofrene.

Er det barnebarnet, der beder om støtte i telefonen – eller er det digitale svindlere, der er på spil?

Med stadig mere udspekulerede metoder forsøges et hastigt stigende antal danskere franarret penge, og bankerne har svaret igen: der er nu 500 bankansatte, der alene beskæftiger sig med at bekæmpe svindel eller hjælpe ofrene.

For fem år siden var der omkring 200 medarbejdere i banker landet over med det speciale, men digital svindel er eksploderet. Med opgradering af svindelbekæmpere i bankerne lykkes det at forhindre omkring 60 procent af forsøgene.

Det kunne interesseorganisationen - og fra årsskiftet også arbejdsgiverforeningen - Finans Danmark oplyse på sit årsmøde, der samlede toppen af finanssektoren i Skuespilhuset i København.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
”Mit håb er, at taskforcens arbejde munder ud i meget klare anbefalinger".
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

Hurtig taskforce

Finansforbundets formandskab var blandt deltagerne, og næstformand Steen Lund Olsen var ikke mindst optaget af, at Finans Danmark nu igangsætter en stor oplysningskampagne og desuden nedsætter en hurtigarbejdende taskforce for at komme et skridt foran de digitale svindlere.

”Mit håb er, at taskforcens arbejde munder ud i meget klare anbefalinger, som er lette at omsætte til virkeligheden. Vi må sikre, at danskerne trygt kan betale og sende penge og være sikre på, at de lander det rigtige sted,” siger næstformanden, der selv jævnligt får mails fra afsendere, der forsøger at få penge lokket ud af ham.

"Den digitale svindel bliver mere og mere avanceret og kompleks. Det er nødvendigt med den brede afdækning, som Finans Danmark lægger op til, og det arbejde deltager vi meget gerne i."

Privatliv og svindel

Det oplever de fleste danskere, og det har plantet en markant usikkerhed i befolkningen, hvor næsten hver anden er nervøse for at blive ofre for udspekuleret svindel.

Et par af medlemmerne af taskforcen – hvis formand er Christiane Vejlø, fremtidsanalytiker og ekspert i digitale trends – deltog i en paneldebat på årsmødet.

Den ene Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, gjorde opmærksom på, at det teknisk er muligt at sikre bedre mod svindel.

”Teleselskaber kan potentielt godt se ind i indholdet i beskeder og fx tjekke for farlige links. Spørgsmålet er, om det er en vej, man ønsker at gå. Det er en farlig glidebane – men det er en diskussion vi bør have. Vi vinder ikke kampen, men den skal kæmpes fremadrettet.”

Det andet medlem af taskforcen, Mikkel Hippe, luftede ideen om at indføre forskellige digitale sikkerhedszoner for befolkningen:

”Som ældre medborger, kan man så træde ind i en beskyttet zone, så man kan slippe bekymringen. For mange er angste over det. Blandt andre min svigermor.”

Taskforcen skal være klar med deres anbefalinger inden udgangen af 2024.

Svindel eksploderer

Mens der i hele 2022 var samlet 3.897 sager om netbanksvindel i Danmark, så er det tal alene i første halvår 2023 vokset til 5.212 sager. Det viser nye tal fra Finans Danmark.