Menu luk

Ung iværksætter: Ingen grund til at holde sig til Danmark

Det er ikke kun i udlandet, at nye banker retter fokus mod de helt unge kunder. Det samme har den danske bankapp MyMonii, der nu selv er på vej med en europæisk lancering.

3 min
Af Nils Elmark

 

MyMonii blev stiftet af en ung iværksætter med fingeren på pulsen, Louise Ferslev, helt tilbage i 2015. I starten satsede hun på at udvikle en app til de etablerede banker, så de kunne lære deres kunders børn om pengenes værdi i en digital verden.

Men de etablerede banker brændte ikke for ideen, så nu henvender Louise Ferslev sig direkte til de unge.

Med 4 millioner i frisk kapital og støttet af kompetente business angels har Louise Ferslev rettet blikket mod de 8-14-årige i Tyskland.

”Ideen er en familieapp”, fortæller Louise Ferslev.

Den koster 49 kroner om måneden eller 249 kroner om året som introduktion, og for de penge får familiens børn under 18 deres egen konto og deres eget Visa-kort. Så kan de fungere i et moderne samfund og lære at administrere deres egne penge.

Dermed går MyMonii i fodsporene på blandt andet amerikanske Greenlight og engelske GoHenry.

Vil lære børn at investere

Men den unge danske iværksætter vil mere end bare hjælpe børnene med at administrere det daglige forbrug. Hun vil også lære børnene, at man kan investere sine penge, og MyMonii har derfor skabt et investeringsspil og udvalgt en håndfuld danske aktier, som børnene kan investere i.

Louise Monii Nyhedsbrev
MyMonii blev stiftet af den nu 31-årige Louise Ferslev helt tilbage i 2015. I modsætning til de etablerede danske banker mener Louise Ferslev, at der ikke er nogen grund til at holde sig til Danmark.

Meningen er, at børn skal lære at tjene deres egne penge, spare op og investere.

I modsætning til de etablerede danske banker mener Louise Ferslev, at der ikke er nogen grund til at holde sig til Danmark.

Hvis man har et godt finansielt produkt, kan man lige så godt satse på nye markeder, og derfor vil hun udvide med en eurokonto og lancere MyMonii i Tyskland, og hvis det går godt, så er resten af euromarkedet reelt åbent.

Der er omkring 70 millioner unge i aldersgruppen 8 til 14 år, og pandemien har banet vejen for digitale betalinger som dem, MyMonii tilbyder.

MyMonii er på alle områder et ungt fintechprojekt med en ung kultur:

”Da vi startede virksomheden, foregik det i høj grad på de etableredes præmisser, men med relanceringen gik vi ud og søgte nye unge partnere. Vi fandt for eksempel en kortudsteder i Estland, Wallister, hvis direktør er yngre end mig , og vi oplever, at hele netværket er fuldt af energi og samarbejdsånd,” fortæller Louise Ferslev, der er 31 år. 

Læs mere om Generation Z og nye finansielle fællesskaber i næste nummer af magasinet Finans.