Stor vilje til samarbejde i kampen mod økonomisk kriminalitet

Finansforbundets rolle som dagsordensætter og brobygger i kampen mod den økonomiske kriminalitet blev endnu en gang slået fast på årets compliance konference, der samlede en bred skare af mere end 200 professionelle aktører fra ind- og udland.

15. mar. 2022

Finanssektoren løfter en vigtig samfundsmæssig opgave med at bekæmpe hvidvask og terror. En opgave, der kræver flere og flere ressourcer med flere og flere komplekse regler, der skal efterleves både i hvidvask-funktionen, i compliance-funktionen, i IT, og i de kundevendte funktioner.

En kamp der kræver dedikerede og kompetente medarbejdere, men i særdeleshed også skaber behov for et tæt samarbejde og netværk på tværs af grænser og på tværs af institutioner. Det blev understreget på Finansforbundets årlige compliance konference onsdag i sidste uge, der blev et tilløbsstykke med en bred skare af mere end 200 professionelle aktører fra ind- og udland.
Eller som Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen sagde i sin velkomst:

”Vi oplever stigende udfordringer med grænseoverskridende kriminelle, når det drejer sig om hvidvask, finansiering af terror og cyberkriminalitet. Her har vi en enorm opgave, hvor vi er nødt til at være modstandsdygtige og hvor samarbejdet mellem finansielle institutioner, myndigheder og regeringer vigtigere end nogensinde før”.

Videndeling er vores våben

En vilje til samarbejde, der gik igen hos dagens mange oplægsholdere, der talte navne som: Anders Vogelsang chefkonsulent i Politiets Efterretningstjeneste (PET), Stig Nielsen, Commissioner hos Finanstilsynet og Henrik Koch, Head of Transaction Monitoring hos Nordea, der blandt andet sagde:

”Bekæmpelse af økonomisk kriminalitet er ikke en konkurrence. Det kan vi kun komme til livs, hvis vi deler oplysninger, viden og samarbejder med alle på tværs af pengeinstitutter, organisationer og myndigheder både herhjemme og internationalt. Det er derfor vi er samlet her i dag - og i Nordea deler vi med alle, der må ønske det”.

Få den nyeste viden

Er du også interesseret i den nyeste viden indenfor compliance? Så er der stadig ledige pladser, når Finansforbundet afholder Complianceforløb for 2nd line compliancemedarbejdere den 18.-19. maj og 22. juni.

Læs mere og tilmeld dig Complianceforløbet