Stor interesse for debat om hjemmearbejde: ”Det får hverdagen til at hænge sammen”

Debatten om hjemmearbejde gløder på Finansforbundets Facebook-side, hvor holdningerne til at arbejde på hjemmekontoret er delte.

18. nov. 2022

Finansforbundets store fyrtårnsprojekt om metal sundhed og trivsel har kørt siden starten af oktober. Der har blandt medlemmerne især været stor interesse for hjemmearbejde, og hvordan det påvirker arbejdslivet.

Blandt andet har mere end 1.100 deltaget i en afstemning om emnet på Finansforbundets LinkedIn-side. Hele 83 procent peger på, at hjemmearbejde har haft en positiv effekt på deres arbejdsliv.

Også på Facebook har emnet fået folk til tasterne. Og her er holdningerne til at arbejde på hjemmekontoret delte.

”Jeg ville ikke være det foruden - det får hverdagen til at hænge sammen,” skriver Pia Chapman Bøgeløv blandt andet i kommentarsporet.

Mere ro og mindre rejsetid

Og hun er langt fra den eneste, der er fortaler for hjemmearbejde.

”For mig er det megagodt. Jeg når flere opgaver, da jeg kan koncentrere mig mere, plus jeg slipper for 2,5 timers rejsetid hver dag,” skriver Michael Nørskov.

Helle Rosengaard er enig.

”Jeg elsker mine hjemmearbejdsdage, som jeg har to af om ugen. Der er ro, og jeg bliver ikke forstyrret på samme måde af uro i lokalet. Ville ikke være foruden,” skriver hun.

Hun pointerer dog samtidig, at det fungerer godt i kombination med, at der er dage, hvor alle møder ind på kontoret. Og netop kombinationen af dage hjemme ved spisebordet og dage på kontoret er der mange, der fremhæver som positivt.

Blandt andet Kasper O. P. Borchmann, der betegner sig selv som en stor fortaler for hjemmearbejde, som for ham giver tid og ro til fordybelse. På hans arbejdsplads skal alle dog møde ind fysisk en gang om ugen.

”Det er også godt, så man kan samle op socialt,” konkluderer han.

"Hvis folk 'gemmer' sig hjemme, risikerer man, at folk kan gå ned med stress uden at kollegerne opdager det."
- Bente Skovlund i debat på Finansforbundets Facebook-side

Savner det kollegiale fællesskab

Og så er der også dem, der foretrækker at møde op på jobbet hver dag.

”Jeg sætter stor pris på at komme på kontoret og passe mit arbejde - mere energi og selskab med dejlige kolleger er for mig at foretrække,” skriver Helle Kaasgaard Bendixen blandt andet.

Netop det at være sammen med kollegerne er også vigtigt for Karina Rasmussen.

”Jeg synes, man misser lidt ud på fællesskabet, når folk sidder hjemme,” skriver hun.

Bente Skovlund peger også på fællesskabet som en vigtig faktor, man ikke må glemme. Hun pointerer dog samtidig, at der ved hjemmearbejde kan være en risiko for en uheldig udvikling i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.

”Fleksibiliteten ved hjemmearbejde er da dejligt, men man kan ikke så godt 'sparre', når man sidder hver for sig. Hvis folk 'gemmer' sig hjemme, risikerer man, at folk kan gå ned med stress uden at kollegerne opdager det. Det er vigtigt, at man ikke glemmer hinanden og fællesskabet,” skriver Bente Skovlund.

”Vi har en unik mulighed for at skabe et bedre arbejdsliv, og den skal vi altså udnytte," siger næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen.

”En unik mulighed for at skabe et bedre arbejdsliv”

I Finansforbundet kan næstformand Michael Budolfsen godt genkende de refleksioner, der kommer frem i debatten.

De stemmer godt overens med de undersøgelser af medlemmernes arbejdsliv, som forbundet løbende har lavet, siden corona-nedlukningerne lagde arbejdspladserne øde, og det blev mere normalt at arbejde fra hjemmekontoret.

”Der er åbenlyse fordele i en mere fleksibel indretning af arbejdslivet, men den store effekt på trivslen får man for alvor, hvis man også selv har indflydelse på tilrettelæggelsen,” siger han.

Han peger også på den store værdi, som kollegerne har.

”Kollegerne og fællesskabet på arbejdspladsen betyder enormt meget for vores trivsel. Selvom vi indretter vores arbejdsliv anderledes, forsvinder behovet for det kollegiale fællesskab ikke - snarere tværtimod,” siger Michael Budolfsen.

Næstformanden understreger, at man i sektoren bør udnytte det momentum for at optimere arbejdslivet, der er netop nu.

”Vi har en unik mulighed for at skabe et bedre arbejdsliv, og den skal vi altså udnytte. Nu er det afgørende, at vi og virksomhederne i sektoren tør fortsætte eksperimenterne omkring, hvordan vi indretter arbejdet mere fleksibelt, fornuftigt og tidssvarende,” siger Michael Budolfsen.