Menu luk

Stop følelsesforureningen på jobbet

Dårlig stemning på arbejdspladsen udløser i højere grad stress, end arbejdspres gør, fordi vi som flokdyr bliver smittet, når en kollega spreder negative følelser, mener sociolog Rikke Østergaard

3 min
Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

Formulér regler for adfærd

Der findes regler for, hvordan man som finansansat skal være over for kunder og samarbejdspartnere, men der findes ingen regler for, hvordan man skal være over for sine kolleger. Generelt vil finansansatte rigtig gerne deres kolleger, men samtidig er konfliktskyhed udbredt. Man bør i storrumskontorer for eksempel opstille regler for, hvornår og hvordan man må forstyrre hinanden. Og så bør man tale om, hvordan man kommunikerer og taler sammen – også om de svære emner.

Følelser smitter

Vi mennesker har brug for at føle os som en del af flokken. Kommer der en ind i flokken, som er ramt af stærke følelser som vrede eller frygt, reagerer alle på det, for det er vi programmeret til fra naturens side. Alle køer på en mark løber, hvis en ko bliver bange – det samme gør sig gældende hos mennesker. Det er her, følelsesforureningen kan blive fatal.

Sådan undgår du selv at følelsesforurene

Hold øje med dine pile. Hvad sender du ud? Og hvordan håndterer du de pile, du selv bliver ramt af? Du kan bogstaveligt talt være med til at ændre verden til det bedre bare ved at være opmærksom på, hvad du påvirker andre med. Hvis du har haft en lang dag på jobbet og er ved at løbe helt tør for energi om aftenen, er det energiopbyggende at være sammen med en, som rummer dine følelser og udviser empati.

Træn din følelsesmæssige intelligens

Stil dig selv spørgsmål som: Hvad er mine følelsesmæssige styrker og udfordringer? Hvordan påvirker mit nuværende humør mine tanker og beslutninger? At overveje disse spørgsmål giver dig værdifuld indsigt, som du kan bruge til din fordel. Jo mere du forstår, hvor påvirkelige vi mennesker er, jo nemmere er det også at bære over med andre og ændre stemningen til noget positivt.

Stop følelsesforureningen fra yderbanen 

Beskyt dig selv mod smitte fra folk i tredje led ved at være opmærksom og bevidst. Sørg for at være i balance, så bliver du ikke så nemt påvirket af den negative smitte. Hvis du er i mentalt overskud, kan du takle andres drama og sige fra eller lade være med at tage det personligt. Er du mentalt ude af balance, så bliver du meget hurtigt oprevet, misforstår en situation og bliver mere paranoid og mistænksom over for andre.

Lær af mødet med sabotørerne, indtil du lærer at takle dem

I stedet for at føle dig angrebet eller udnyttet, så vend situationen om, og vær i stedet taknemmelig, hver gang du møder lige præcis den person eller persontype, som altid udfordrer dig. Møder du dem med empati og er taknemmelig for, at du nu kan få mulighed for at øve dig i at sige fra, før de har hijacket dig, kan de ikke længere kontrollere dig.