Stigende priser giver mangel på frivillige

Gældsrådgivning forventer en tredobbelt stigning af klienter. Men de mangler frivillige med viden i finans og jura til at hjælpe.

Inflation og stigende el- og gaspriser. Det kan være svært at få pengene til at række. Det mærker de hos Den Sociale Retshjælp, hvor frivillige rådgivere hjælper borgere med at få et overblik over deres økonomi.

Her er antallet af frivillige næsten halveret samtidig med, at ventelisten bliver længere og længere.

”Vi forventer en tredobbelt stigning af klienter. Så vi mangler mange frivillig,” fortæller Johanne Marie Dirdal Daasbjerg, der er direktør og daglig leder hos Den Sociale Retshjælps Fond, og fortsætter:

”Vi ser i forvejen en stigning i borgere, der henvender sig med økonomiske problemer og samtidig har vi ikke set toppen af isbjerget i forhold til borgere, der bliver ramt af inflationen og de stigende priser. Og der vil også komme borgere ind, der får brug for hjælp til gældssanering.”

Søger frivillige med finansbaggrund

Og det er særligt erfarne frivillige, de gerne vil have fat i.

”Vi vil rigtig gerne have frivillige, som har en faglighed, de kan tage med i deres rådgivning. Men vi giver også uddannelse til alle, der har lyst til at være frivillige hos os,” siger Johanne Marie Dirdal Daasbjerg.

Hun opfordrer studerende, der har mod på at få noget ekstra erfaring, til at melde sig.

Nu oplever vi også, at der kommer nogle, som har fået en stor el- eller varmeregning og derfor opsøger vores økonomi- og gældsrådgivning for at få hjælp til at danne sig et overblik
- Lone Buckhardt, projektchef hos Forbrugerrådet Tænk

”Vi har både praktikanter og studerende, der er frivillige, og vi ser, at det giver godt på cv’et at have været ude i den virkelige verden i forhold til klientvaretagelse blandt andet,” siger hun.

Vedligehold din viden

Også hos Forbrugerrådet Tænk mangler de frivillige. Gerne med finansbaggrund eller erfaring fra andre relevante sektorer.

”Vi kan bruge fagligt kompetente frivillige med viden indenfor økonomi, jura eller socialområdet. Vi har i dag både frivillige som stadig er på arbejdsmarkedet, pensionister, men vi er også glade for økonomi- eller jurastuderende, der for eksempel er på kandidaten,” siger Lone Buchardt, der er projektchef hos Forbrugerrådet Tænk og tilføjer:

”Der er god mulighed for at bruge de kompetencer, man har, vedligeholde viden og også at få nye kompetencer. Det kan være forhandlingskompetencer i forhold til kreditorer eller rådgivningskompetencer.”

De oplever ligesom hos Den Sociale Retshjælp, at de stigende priser har øget efterspørgslen på økonomisk rådgivning.

Bliv frivillig?

Finansforbundet samarbejder med Finans Danmarks medlemsvirksomheder om at stille frivillige bankrådgivere til rådighed for KFUM’s Sociale Arbejde i Danmarks landsdækkende projekt “På Fode Igen” og for Settlementets gældsrådgivning.

Ordningen betyder, at arbejder du i Danske Bank, Nordea, Sparekassen Danmark, Fynske Bank, Spar Nord og Lån & Spar kan du som frivillig gældsrådgiver fratrække halvdelen af den tid, du anvender i gældsrådgivningen, i din arbejdstid.

Så når du giver en time, så giver din arbejdsgiver den anden.

Den aftale gælder, når du er frivillig i KFUM’S sociale arbejde (link) og Settlementet (link).

Forbrugerrådet Tænks rådgivning og Den Sociale Retshjælp bruger også frivillige fra den finansielle sektor.

”Normalt kommer folk til os med et gældsproblem, der har hobet sig op over længere tid, men nu oplever vi også, at der kommer nogle, som har fået en stor el- eller varmeregning og derfor opsøger vores økonomi- og gældsrådgivning for at få hjælp til at danne sig et overblik,” fortæller Lone Buchardt.

Politisk aftale har indflydelse

Oveni de stigende priser, forudser de også, at en ny politisk gældsaftale får betydning for efterspørgslen.

”Vi mangler frivillige i de fleste rådgivningscentre. Fra 2023 kommer gældsaftalen oveni til at have effekt. Det betyder, at vi forventer en endnu større efterspørgsel efter rådgivning. Fordi en del af gældsaftalen er en sænket inddrivelsesret, øget lønindeholdelse og styrket eftergivelse af offentlig gæld. Vi regner med at få mange henvendelser, fordi mange ringer til os, når de bliver kontaktet af Gældsstyrelsen, især når der er tale om lønindeholdelse,” siger Lone Buchardt.

I Gældsrådgivningen hjælper de borgere med at få et overblik over deres økonomi og med at få justeret på nogle af udgifterne, så det kommer til at hænge sammen.

”Når de kommer ind til os, så rådgiver vi dem om de handlemuligheder, der er, i deres konkrete situation. Vi starter med at gennemgå deres økonomi, og så rådgiver vi dem konkret ud fra det,” siger Lone Buchardt.