Slå gælden ud af hovedet!

Annmari Bæk Henriksen arbejder til daglig i Nordea Kredit, men som frivillig har hun en anden rolle. At hjælpe gældsplagede med at slippe skyldfølelsen og komme videre med livet. Op til jul er der særlige udfordringer.

19. dec. 2022

”De har ikke andre steder at gå hen. Folk i al almindelighed ved det ikke, men der er mange mennesker i Danmark, der falder udenfor netværket”.

Annmari Bæk Henriksen yder hver onsdag tre timers gratis gældsrådgivning hos organisationen Settlementet på Vesterbro i København.

Nordea betaler en del af arbejdstiden, og det er hun meget glad for – men det, der driver hende, er at se, hvordan mennesker i nød får et løft af hendes hjælp.

Julen giver ofte særlige problemer. I disse uger er julehjælp fra forskellige organisationer en mulighed, hun kan benytte, når hun møder særligt udsatte. Det kan være i form af julekurve eller kontanter til indkøb af det mest basale til juleaften.

Men hendes primære funktion er at vejlede borgere, der er i klemme økonomisk.

”Meget af mit arbejde går faktisk ud på at få dem til at slippe skam og skyldfølelse. Sige til dem, at det ikke gør dem til dårlige mennesker, at de ikke kan betale tilbage, for det har de simpelthen ikke mulighed for. De skal prøve at slå gælden ud af hovedet og fokusere på noget andet”.

Annmari Bæk Henriksen elsker arbejdet som frivillig.
”Mange kommer med en ordentlig stak rudekuverter, som de ikke har turdet åbne".
- Annmari Bæk Henriksen, frivillig gældsrådgiver og ansat i Nordea

Solstråler

Annmari Bæk Henriksen følger en del af borgerne løbende. Blandt andre en ung mand, som er kommet hos hende siden ’18:

”Han var misbruger og hjemløs, da han kom for at få rådgivning hos mig første gang. I dag er han i stand til at passe et deltidsjob, han har lejlighed og har mulighed for at indfri sin gæld. Jeg er så glad på hans vegne, han er en sej og sød ung mand”.

Den unge mand ville ikke have andre steder at gå hen for at få hjælp, vurderer Annmari Bæk Henriksen. Og det samme gælder det øvrige klientel i rådgivningen.

”Mange kommer med en ordentlig stak rudekuverter, som de ikke har turdet åbne. Så tager vi dem fra en ende af og jeg siger altid, at de skal prioritere at betale husleje og varme før alt andet”.

De øvrige kreditorer skriver Annmari Bæk Henriksen og hendes frivillige kolleger ofte til. Hun har oplevet, at der skulle skrives til hele 15 kreditorer:

”Vi gør klart, at det ikke kan svare sig at blive ved at rykke borgerne. De har ganske enkelt ikke pengene. Nogle kreditorer er forstående, andre fortsætter”.

Skæve eksistenser, ja tak!

Det sociale engagement ligger naturligt til Annmari Bæk Henriksen, der har arbejdet i Nordea i 42 år. Forældrene var frivillige i forskellige organisationer, og hun var som bankrådgiver tidligere i karrieren meget glad for at arbejde på Enghave Plads på Vesterbro.

”Det betød mange kunder, som var skæve eksistenser, socialt udsatte, psykisk syge, misbrugere og hjemløse - jeg elskede at arbejde med dem, at møde dem med respekt og værdighed. Det mener jeg, at alle har krav på, selv om man lugter af alt muligt andet end sæbe,” siger Annmari Bæk Henriksen og tilføjer, at hun måske skulle have været socialrådgiver.

Derfor har hun altid tænkt, at hun ville give sig i kast med frivilligt arbejde, når hendes to drenge var vokset til. I de seneste ti år har hun derfor været frivillig gældsrådgiver.

”Vi vil meget gerne have flere frivillige kolleger. Det er ikke noget for alle, man skal forstå, at man ikke skal redde den enkelte, men respektere dem og deres valg og forsøge at hjælpe dem på vej. Kan man det, er det et meget berigende og meningsfuldt sted at være”.