Pårørende til døende i arbejdsklemme

Man kan få orlov til at passe døende, når de er i hjemmet, men i det øjeblik, de indlægges, forsvinder den ret. Derfor var Therese Malcho presset af arbejde, da hendes mor lå for døden. Nu vil Finansforbundet have ændret overenskomsten.

25. nov. 2022

”Din mor er indlagt akut med voldsomme smerter”.

Alt blev vendt på hovedet i Therese Malchos tilværelse, da hun efter en skøn, lang ferie havde været tilbage på jobbet hos Nets en enkelt dag.

To uger senere, i oktober i år, døde hendes mor. Therese Malcho kan nu se tilbage på et forløb, hvor hun måtte bruge for meget tid på at tænke på sit arbejde og på, hvordan det hele skulle hænge sammen med ferie og fridage.

”Jeg havde heldigvis timer til gode og en chef, der var forstående, så jeg kunne være ved min mors side og havde gode samtaler med hende om livet og situationen”.

Men Therese Malcho følte sig meget alene om at håndtere praktikken omkring sin arbejdssituation under forløbet og om at finde ud af sine rettigheder.

Hun synes derfor, det er godt, at Finansforbundet nu går til overenskomstforhandlinger med et krav om, at nærtstående skal have ret til fri for at være hos døende på hospice eller hospital. Den nuværende overenskomst giver nemlig kun nærtstående ret til at passe døende, mens de er i hjemmet

Arbejde om natten

Therese Malcho arbejder som SAP Authorization & Security Consultant, og hendes leder var ganske vist forstående, men sidder i et andet land og var ikke bekendt med reglerne i Danmark:

”Min ægtefælle var ved at eksplodere, fordi jeg skulle bekymre mig om mit arbejdsliv midt i den her alvorlige sidste tid med min mor. Jeg kunne selv planlægge min arbejdstid, men jeg er ikke sikker på, det overhovedet var en hjælp”.

Therese Malchos måtte arbejde om natten, mens hendes mor lå for døden.
”Jeg følte mig meget alene om at skulle håndtere praktikken omkring min arbejdssituation under forløbet op til min mors død”.
- Therese Malcho

Hun sad således og arbejdede sent om natten for at kunne være så meget som muligt hos moderen i dagtimerne – og der var meget arbejde hobet op efter den lange ferie.

”Jeg endte med at bruge en enkelt sygedag i forløbet, den dag min mor døde. Jeg har selv betalt resten på forskellig vis, og den økonomiske del er som sådan uden betydning, men det er det måske ikke for alle”.

Overvejede sygemelding

De 14 intense dage mellem morens akutte indlæggelse og død blev tilbragt på flere hospitaler, hvor lægerne længe var overbeviste om, at det var muligt at kurere moren for den infektion, det handlede om.

”Jeg var nærmest hos min mor non stop, fordi hun tidligere på året havde fået stillet diagnosen Alzheimers. Hun havde brug for en ved sin side”.

I takt med, at sygdomsforløbet trak ud og helbredelse virkede tvivlsom, pressede tankerne om arbejde sig stadig mere på.

”Det var ikke holdbart at arbejde sene nattetimer over en længere periode. Jeg overvejede, om jeg kunne melde mig syg”, fortæller Therese Malcho.

Hendes tillidsrepræsentant rådede hende dog til at satse på sin lederes fortsatte velvilje og sin fleksible arbejdstid i stedet.

Da det stod klart, at moren var døende, overvejde Therese Malcho igen sin situation:

“Nu var jeg pludselig pårørende til en dødende og hørte vel ret beset ind under en eller anden lov. Det måtte jeg se at få opklaret. De næste dage føltes lange. Jeg fokuserede på min mor fremfor det administrative omkring min arbejdssituation”.

Der blev aldrig aftalt noget vedrørende orlov, og pludselig havde hendes mor trukket vejret for sidste gang.

”Det kom nok lidt bag på mig, at jeg faldt imellem flere stole undervejs i forløbet. Hvornår er ens pårørende så alvorligt syge, at regler og love passer til ens arbejdssituation? Jeg nåede aldrig at få det opklaret”.

Flere i klemme

Inputtet til overenskomstkravet om ret til som nærtstående at få fri for at være hos døende på hospice eller hospital er kommet fra Finansforbundet Kreds Øst. Her har man flere gange gennem årene oplevet medlemmer komme i klemme på grund af manglende fridage i forbindelse med indlæggelse af nærtstående døende.

Og det er ikke altid, arbejdsgiverne er lige forstående, fortæller kredsbestyrelsesmedlem René Paludan.

Han har således oplevet, at en mor var indlagt på hospice og hendes voksne barn, som var medlem af Finansforbundet, gerne ville være hos hende. Men der var ikke flere feriedage at tage af.

”Det endte med, at medlemmet valgte at være hos sin mor, selv om chefen ikke ville give tilladelse til det. Heldigvis endte det ikke med en fyring”, siger René Paludan.

Brug for regler

Han forklarer, at problemet er, at du kan få orlov til at passe døende, når de stadig er hjemme:

”Men i det øjeblik, de indlægges, forsvinder den ret. Derfor er der brug for et regelsæt på området”.

Det er formentlig forholdsvis få, der vil få brug for benytte sig af muligheden:

”Jeg kender til tre tilfælde igennem de seneste otte-ni år. Men for den enkelte er det en rettighed, der har stor betydning, når behovet opstår. Det er ikke lige på det tidspunkt i dit liv, du har flest kræfter til at tage et slagsmål om dine rettigheder på arbejde”.