Oplevelse af fleksibilitet er afgørende for trivslen

”Det virker, når man får mulighed for at vælge selv. Denne gruppe medarbejdere trives 50 procent mere end de medarbejdere, der ikke oplever at have fleksibilitet”, siger Finansforbundets Michael Budolfsen med henvisning til resultaterne i forbundets seneste undersøgelse af finansansattes arbejdsliv.

25. jan. 2022

Svarene fra forbundets seneste arbejdslivsundersøgelse i december 2021 blandt mere end 4.000 finansansatte viser, at den enkelte medarbejders oplevelse af, om vedkommende har et fleksibelt arbejdsliv, er afgørende for trivslen. Definitionen er blandt andet, at man kan arbejde, hvorfra man vil, og at man selv har indflydelse på planlægningen af sit arbejde.

”Det virker, når man får mulighed for at vælge selv. Denne gruppe medarbejdere trives 50 procent mere end de medarbejdere, der ikke oplever at have fleksibilitet”, understreger Michael Budolfsen og håber, at det er en pointe, der vil vinde indtog hos ledelserne i finansvirksomhederne.

53 procent af medarbejderne, som oplever at have fleksibilitet i deres arbejdsliv, trives i høj grad, mens tallet er 35 procent for de medarbejdere, der ikke oplever at have fleksibilitet i arbejdslivet.
Hvad angår stress har 20 procent af sidstnævnte gruppe ofte eller hele tiden stresssymptomer, mens det blot er 14 procent af gruppen, der oplever at have fleksibilitet.

”Konklusionen her flugter med vores tidligere undersøgelser i coronaperioden. Det handler ikke om, hvorvidt man arbejder på kontoret eller fra distancen, men om man selv kan have indflydelse på tilrettelæggelsen af arbejdet”, påpeger Finansforbundets næstformand.

Fleksible arbejdsvilkår ind i overenskomsten

Om et års tid skal Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening forhandle ny overenskomst.
”Vi kommer til at se på, hvordan overenskomsten kan rumme behovet for den enkelte medarbejders fleksible indretning af arbejdet. Spørgsmålet er, hvor meget der kan aftales fra centralt hold, og hvor meget der skal aftales lokalt på den enkelte arbejdsplads mellem lederen og den enkelte medarbejder”, siger Michael Budolfsen.

Han forventer, at forbundet vil gennemføre endnu en undersøgelse af medlemmernes trivsel og arbejdsliv i løbet af 2022. Det vil ske, selv om forbundets undersøgelser af arbejdslivet under coronakrisen – måske tydeligere end nogensinde før – har slået fast, hvor forskellige vi er som individer, og hvor stor forskel der er mellem de faktorer i arbejdet, der får os til at trives.

”Skal vi lykkes såvel under corona som på den lange bane i forhold til indretning af fremtidens arbejdspladser, skal vi kunne rumme og kunne håndtere den store mangfoldighed af personligheder”, siger næstformanden.