Menu luk

Når alt går galt, ringer telefonen hos Niels Ove

Efter mere end 43 år i banken vil Niels Ove Biltoft gøre noget for andre. Han bruger nu sine erfaringer på at hjælpe virksomhedsejere gennem økonomisk kaos som frivillig rådgiver hos Early Warning.

Erhvervsdirektør, erhvervsrådgiver, filialleder og direktør er nogle af de titler, Niels Ove Biltoft har haft igennem sine mere end 43 år i bankverdenen. Derfor er der ikke meget, der kan overraske ham, når han møder en ejer af en virksomhed med økonomiske udfordringer.

En viden og erfaring han i 2020 besluttede sig for at stille gratis til rådighed for andre som frivillig rådgiver i Early Warning, der har hjulpet 7.500 virksomheder med deres problemer siden 2007 og som finansieres af Dansk Erhvervsfremmebestyrelse.

Det skete, efter han havde læst en artikel i Jyllands-Posten, som gjorde indtryk.

”Der er mange, der arbejder som frivillige, står i en Røde Kors butik eller hjælper til i en idrætsforening. Jeg vil også gerne gøre noget for andre, og har i modsætning til mange andre en særlig baggrund i finanssektoren, der gør det her oplagt for mig. Jeg kender systemet og ved, hvordan bankerne gerne vil have det. Jeg kan se det fra begge sider, og det er bankerne glade for, når jeg assisterer en virksomhed, der har problemer”.

Folk går ofte alene og for længe med problemerne

Niels Ove har haft cirka 20 sager, hvor nogle kan løses på en enkelt dag, mens andre kræver et længere forløb. Typisk er der tale om små enkeltmandsejede virksomheder, hvor problemerne gennem længere tid er vokset dem over hovedet.

Niels Ove Biltoft er selvstændig rådgiver. Men hvis han hjælper en virksomhed gennem Early Warning, må den virksomhed ikke blive kunde hos ham i to år.

”Typisk er det jo mennesker, der har startet et firma, fordi de kan noget de er fagligt hammergode til og brænder for. Der er økonomien ikke det, de helst vil bruge tid på. Det er sådan lidt øv, og ofte noget de skubber lidt foran sig. Nogle håndværkerfirmaer har også så travlt, at de taber for meget på gulvet og kommer ud i unødige problemer”, siger Niels Ove.

Mange beder desværre først beder om hjælp lige før læsset vælter, og det er ofte for sent at redde virksomheden:

”Mange ved jo godt, at den er helt gal. De har gennem lang tid haft en træls hverdag og søvnløse nætter, hvor de er blevet rykket alle steder fra med regninger, der ikke er betalt. Ofte har de også gået meget alene med problemerne, der bare hober sig mere og mere op. Derfor er de glade og lettede, når jeg kommer, får alle fakta på bordet og nøgternt kan fortælle dem om deres situation. Også selvom det ofte ender med, at virksomhederne bliver afviklet, lukket eller ligefrem går konkurs”.

I konkurrence med sit eget firma

Niels Ove er ikke selv i banken mere. Han var lidt over 60 år, da han efter 27 år stoppede i Danske Andelskassers Bank, og senere startede virksomhed som selvstændig rådgiver hjemme fra sin bopæl i Grimstrup tæt på Esbjerg.

Mange ved jo godt, at den er helt gal. De har gennem lang tid haft en træls hverdag og søvnløse nætter, hvor de er blevet rykket alle steder fra med regninger, der ikke er betalt.
- Niels Ove Biltoft, frivillig hos Early Warning

Det skete næsten samtidig med, at han blev frivillig rådgiver, og det har bragt ham i den særlige situation, at han ind imellem reelt yder gratis rådgivning til nogle af de virksomheder, han kunne have haft som kunder i sit firma.

Hvilket må skyldes hans gode hjerte, fortæller han leende og forsætter:

”Det konflikter selvfølgelig ind imellem med, hvilke kunder, jeg kunne have. Men jeg har besluttet, at jeg vil bruge 1/3 del af min tid på frivilligt arbejde og resten på mit firma. Tingene er også skarpt adskilt, for hvis jeg hjælper en virksomhed gennem Early Warning, må den virksomhed ikke blive min kunde i to år, for det skal ikke hedde sig, at jeg hjælper for selv at skaffe kunder til min butik”.

Det giver så meget at hjælpe

Mange vil nok mene, at der ikke er meget livsglæde at finde ved at arbejde gratis for virksomheder, der er tvunget til at lukke ned.

Men sådan ser Niels Ove ikke på det, for det er mennesker der er havnet i en situation, hvor de om nogen har brug for en hjælpende hånd.

”Jeg får skabt en fortrolighed og jeg kommer med en faglighed, der fjerner deres egen tvivl om, hvad der er den rigtige løsning. Jeg får dem igennem på en ordentlig måde og får ofte lavet aftaler med kreditorer, revisor, advokat og pengeinstitut. Jeg er samtidig deres allierede som de kan dele deres frustrationer med, og det gør dem enormt lettede. Realiteterne kan være barske her og nu, men jeg bidrager til at de på sigt kommer på højkant og får et godt liv igen”.

Fakta om Early Warning

Early Warning er et landsdækkende og offentligt støttet initiativ, som siden 2007 har hjulpet mere end 7.500 mindre, danske kriseramte virksomheder.

Cirka 130 frivillige erfarne erhvervsfolk er klar med gratis vejledning, sparring og rådgivning af virksomhedens ejer og evt. ejerens familie:

Se mere her: Early Warning. Gratis hjælp til virksomheder i modgang

 

Arbejdet som frivillig rådgiver betyder også, at han får skabt et godt netværk og bliver beriget med viden, fordi han indimellem får tilbudt kurser og seminarer med for eksempel advokater.

”Hvis man går lidt i overvejelser med at hjælpe andre og bruge sin viden frivilligt, synes jeg bare man skal springe til og se, om det er noget. Man kan jo altid springe fra igen, og man bestemmer i øvrigt selv, hvor mange sager man vil have på et år. Det kan være helt ned til et par sager. For mig giver det virkeligt meget”.

Seneste nyt