Middelfart Sparekasse hædret som Danmarks bedste arbejdsplads for seniorer

Middelfart Sparekasse blev i torsdags for anden gang hædret med særprisen ”Danmarks Bedste Arbejdsplads for Seniorer 2022” a Great Place to Work

21. mar. 2022

Desværre oplever mange, at den erfaring, de har opbygget igennem et langt arbejdsliv ikke værdsættes, og at de ikke bliver taget i betragtning til de stillinger, de søger, lyder det fra Great Place to Work, der med særprisen ”Danmarks bedste Arbejdsplads for Seniorer” ønsker at hylde en arbejdsplads, der gør noget aktivt for at skabe gode muligheder for erfarne medarbejdere – og torsdag eftermiddag den 17.marts blev spændingen udløst ved en Facebook begivenhed med den kendte tv-vært Thomas Skov som budbringer:

”Vinderen af specialprisen Danmarks Bedste Arbejdsplads for Seniorer 2022 er Middelfart Sparekasse”.

Et forbillede for andre

Ifølge Liselotte Jensen, adm. direktør i Great Place to Work, er Middelfart Sparekasse et forbillede for andre virksomheder. Hun giver denne begrundelse for, at Middelfart Sparekasse er landets bedste seniorarbejdsplads:

”I Middelfart Sparekasse skeles ikke til datoen på dåbsattesten, når man rekrutterer. Derimod ser man på hele personen, og på den ballast, erfaring og kompetence, som medarbejderen kommer med. Oplevelsen er, at mange seniorer har både drive, virkelyst og meget at byde ind med, og man værdsætter, at seniormedarbejderne kommer med ro, hviler i sig selv og har overblik og erfaringer. Det er værdifuldt for kunderne og giver et god miks til det, de unge kommer med”, siger Liselotte Jensen.

Ingen logik i sortering på alder

I Middelfart Sparekasse der fik samme hæder i 2019 glæder adm. Direktør Martin Baltser sig over, at de har et ry for at være en god arbejdsplads for alle aldre, og kan ikke se nogen logik i at fravælge medarbejdere alene på grund af alder:

”Vi har kolleger, som har været i sparekassen i en menneskealder, og vi har nye kolleger, som kommer til os, når de er sidst i 50’erne eller først i 60’erne. Vi har de samme forventninger til dem, som til alle andre kolleger: I skal bidrage positivt til sparekassen, være en god kollega og altid have kundernes behov i fokus”, siger han og understreger, at selv om – hver tredje i Middelfart Sparekasse har passeret 55 år så er de ikke ”kun” en ”seniorklub”.

”Når vi siger, at vi ikke skeler til alder, så gælder det selvfølgelig også yngre kandidater til et job. Vi vil meget gerne holde på vores medarbejdere, men på et tidspunkt skal de på pension, og så skal vi selvfølgelig være klar med gode arvtagere. Derfor sørger vi også for hvert år at uddanne et pænt antal elever, siger han.

Desuden topper Middelfart Sparekasse i år for tredje år i træk undersøgelsen ”Medarbejderimage”, hvor finansmediet Finanswatch og analysebureauet Wilke kårer arbejdspladsen med det bedste image i finanssektoren. Den undersøgelse er baseret på svar fra mere end 2.500 medarbejdere i sektoren.

Fakta

• Great Place to Work kårede torsdag 17. marts til landets bedste seniorarbejdsplads. Sparekassen fik samme hæder i 2019
  • Mere end hver tredje kollega i Sparekassen er +55 år
  • 34 procent af de +55-årige i Middelfart Sparekasse er ansat i årene 2019-2021.