Mere indflydelse på de helt store spørgsmål

Stærkere politisk indflydelse på de store rammer omkring medlemmernes hverdag er årsagen til, at Finansforbundet nu søger om medlemskab af FH.

25. apr. 2022

I sidste uge besluttede et solidt flertal på Finansforbundets ekstraordinære landsmøde, at Finansforbundet søger om medlemskab af FH, der er den daglige betegnelse for Fagbevægelses Hovedorganisation.

”Det er en beslutning, der til syvende og sidst handler om bedst muligt at kunne gøre en positiv forskel for vores medlemmer. Det kræver, at vi indgår i de relationer og samarbejder, der skaber mulighed for indflydelse, og det gør samarbejdet i FH”, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Strategisk samarbejde i halvandet år

” FH har på relativt kort tid vist sig som et afgørende og stærkt talerør for lønmodtagerne i Danmark i forhold til Christiansborg. Derfor har vi løbende styrket det strategiske samarbejde med FH, for de spiller en rolle, der ikke er til at komme uden om. Den udvikling har vi naturligvis drøftet indgående i vores organisation, og jeg er glad for, vi er ret enige om, at et medlemskab er en fornuftig vej frem i den virkelighed, vi og vores medlemmer arbejder i og ser frem imod”, fortsætter formanden.

Finansforbundet har i en periode stået uden for en hovedorganisation, men var tidligere medlem af hovedorganisationen FTF.

”Vi skaber resultater via fællesskab, og det er helt naturligt for os at være med i en hovedorganisation. Når man er det, er det klart, at der også er forskelligheder og uenigheder i så stort og bredt et fællesskab, men sådan er virkeligheden, når man samarbejder. Vi tror på, at vi har nogle meget presserende og stærke fælles dagsordener, hvor vi har gavn af at stå sammen. Det giver os også en kanal til indflydelse - og en vej til at påvirke nogle af de helt store rammer omkring hverdagen som medarbejder i den finansielle sektor”.

Nødvendigt at sidde med omkring bordet

FH er fast deltager i trepartsforhandlinger, hvor regeringen sammen med repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter i de seneste par året har lavet et historisk højt antal aftaler om bl.a. arbejdsmiljø, seksuel chikane, voksen- og efteruddannelse og mangel på arbejdskraft. Ved en stor del af aftalerne har Finanssektorens Arbejdsgiverforening også været med.

”Uanset, hvordan man vender og drejer det, så spiller FH og relationen til dem en helt central rolle, hvis vi skal varetage vores medlemmers interesser omkring arbejdsmiljølovning, omkring videre- og efteruddannelse, omkring digitalisering og rigtig mange andre områder af arbejdslivet, hvor de store, politiske rammer spiller en rolle. Her skal vi naturligvis være med omkring bordet og ikke stå udenfor og vente på, at det rammer os”, siger Kent Petersen.

Finansforbundet er og bliver Finansforbundet

Et medlemskab af FH betyder ikke, at forbundet ændrer sig i sin linje og tilgang til politiske spørgsmål, understreger formanden:

”Det er helt centralt for os, at vi arbejder absolut partipolitisk neutralt, men søger den politiske indflydelse der, hvor den er nødvendig og kan gøre en forskel. Den tilgang deler FH også. Grundlæggende kommer vi naturligvis ikke til at ændre os. Vi er helt vores egen organisation, der skaber resultater via samarbejde og relationer, og det vil vi naturligvis blive ved med at være”, siger Kent Petersen.

Læs mere i pressemeddelelsen og find svar på de grundlæggende spørgsmål om FH og medlemskabet