Glem ikke mørketal i sexchikane

Næstformand i Finansforbundet, Steen Lund Olsen, er glad for øget fokus på sexchikane med nyt lovforslag. Men han advarer mod, at godtgørelsen i forslaget ikke står mål med de mulige konsekvenser for ofrene.

”Det er rigtig godt, at der er kommet øget fokus på sexchikane på arbejdspladserne og at godtgørelsen til ofrene øges yderligere”.

Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, er grundlæggende tilfreds med det nye lovforslag om forebyggelse af seksuel chikane på landets arbejdspladser.

”Men vi må ikke være blinde for, at konsekvenserne for ofrene langt overstiger godtgørelsen. Det er eksempelvis ikke altid, at ofrene kan vende retur til arbejdspladsen som følge af krænkelserne”, siger næstformanden.

Øget godtgørelse

Lovforslaget bygger på en aftale med 16 punkter, som regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik i marts. Det ventes at træde i kraft i 1. januar 2023 og vil blandt andet indebære, at det er muligt at få op til 45.000 kr. i godtgørelse i stedet for nu 33.000 kr.

”Derudover skal vi også være meget opmærksomme på de mørketal, der naturligt vil være, når det gælder anmeldelser af sexchikane og mulige konsekvenser for karrieren”, siger Steen Lund Olsen.

Finanssektorens Arbejdsgiverforening har meldt ud at være godt tilfreds med lovforslaget. Især fordi det åbner for, at medarbejdere, der bliver krænket, kan søge om godtgørelse fra krænkeren og ikke blot fra arbejdspladsen.