Fryser du på jobbet? Sådan holder de varmen i bankerne

Det er blevet koldere i storrumskontorerne i bankerne, og flere tyer til kreative løsninger for at holde varmen.

12. dec. 2022

I takt med at det er blevet koldere udenfor, er skiundertøjet og de uldne sokker kommet frem fra skuffer og skabe og med på kontoret.

I september meldte flere banker ud, at man ville skrue ned for varme og el for at imødegå energikrisen.

Og det begynder nu at kunne mærkes rundt omkring, viser en afstemning på Finansforbundets LinkedIn-side, hvor over 2.000 i skrivende stund har deltaget.

65 procent svarer ja til, at de kan mærke, at der er skruet ned for varmen på deres job. 31 procent mærker ikke noget til de køligere temperaturer på storrumskontorerne, mens 4 procent svarer ”ved ikke”.

"Et spil bordtennis en gang eller to i løbet af dagen hjælper med at få varmen igen.”
- Morten Sørensen i debat på Finansforbundets Facebook-side

Tæpper og varmt tøj hitter

På Finansforbundets Facebook-side er der også mange, der deler gode råd til, hvordan de holder varmen.

”Ekstra trøje på, håndledsvarmere og et tæppe til at pakke om benene på de ekstra kolde dage. Og så er det jo årstid for varm kakao,” skriver Linda Biering-Sørensen.

Og hun er ikke den eneste, der har fundet tæpper og ekstra varmt tøj frem.

”Uldundertøj, uldtrøjer, støvler og hjemmestrikkede handsker uden fingre - det er blevet hverdagsbeklædning,” skriver Lillian Munk.

Og handsker uden fingre ser det ud til, at der er mange, der tyer til, så de fortsat kan ramme tastaturet, selvom hænderne er pakket ind. En af dem er Annelise Aaby Saugmann, der har fået sin mor til at strikke et par til sig.

Annelise Aaby Saugmann har sat sin mor i gang med strikkepindene, så hun kan holde varmen på jobbet. Foto: Privat

Bordtennis og planken

Andre går mere fysisk til værks for at holde varmen.

”Et spil bordtennis en gang eller to i løbet af dagen hjælper med at få varmen igen,” skriver Morten Sørensen.

Ammad Hameed fortæller, at de på hans arbejdsplads går en tur efter frokost for at få lidt varme i kroppen, mens andre beretter om, at de laver øvelsen planken i forsøget på at få sved på panden frem for forfrosne næser og tæer.

Der er dog også dem, der fortæller om arbejdspladser, der er så kolde, at det går ud over helbreddet.

"Forsøger med mere tøj og varme støvler, men vi er snottede og fryser hele bundtet," skriver Lene Kildegaard blandt andet.

Samme oplevelse har Kenneth Schmidt.

"Helt vildt koldt - og det koster sygedage i afdelingen," skriver han.

På Kirsten Bodholdts arbejdsplads har kulden også taget overhånd. Hun har derfor forsøgt at gøre noget ved det.

”Taler med chefen og arbejdsmiljørepræsentanten om det. Nu bliver der ændret på termostaterne,” skriver hun.

Gode råd til at få og holde varmen

• Undgå at dække for luftstrømmen fra radiatorerne
  • Tag mere tøj på og indfør pausegymnastik
  • Brug skammel eller stå på vippebræt, så fødderne løftes fra gulvet