Flere nyuddannede direkte i arbejde

Der er fart på årets dimittender. Flere nyuddannede end tidligere set gik direkte i job, uden forinden at ramme arbejdsløshed. Finansforbundets næstformand og formand for FTFa, Steen Lund Olsen, glæder sig over udviklingen.

Der er blevet kortere fra uddannelse til arbejde.

Det kan næstformand i Finansforbundet og formand for FTFa, Steen Lund Olsen, konstatere efter at have set sommerens tal for ledige igennem.

”Vi kan se, at flere af de dimitterende gik direkte i arbejde i år, end vi har set tidligere”.

Hen over sommeren steg ledigheden blandt FTFa’s medlemmer som sædvanlig, netop på grund af de dimitterende, som ofte skal bruge lidt tid til at finde deres første job som færdiguddannede.

Finansforbundets A-kasse er en del af FTFa, så tallet omfatter blandt andet nyuddannede i finanssektoren.

I år fik vi 1.100 flere ledige hen over sommeren i FTFa, og ved udgangen af juli havde vi dermed 6.900 ledige”.

Det er faktisk en positiv historie, at ledigheden ikke steg mere, forklarer han:

”Vi havde hele 4.000 nye dimittender hen over sommeren. Med andre ord gik flere af dem direkte i arbejde i år, end vi har set tidligere”.

En anden positiv historie er, at antallet af langtidsledige medlemmer af FTFa er faldet igen – for 13. måned i træk.