Finansøkonom har største stigning

Med en vækst på 24 pct. i løbet af de sidste fire år behøver man ikke være økonom for at vurdere, at det er fornuftigt. Ja faktisk så fornuftigt, at uddannelsen ligger helt i top blandt de 25 største videregående uddannelser.

18. sep. 2022

Ser man nærmere på de 25 største videregående uddannelser, er der en særdeles positiv udvikling i optaget på finansøkonomuddannelsen i forhold til niveauet før corona.

Finansøkonom-uddannelsen har nemlig haft den procentvis største stigning på 24 pct. blandt de største uddannelser i perioden 2019-2022.

Udviklingen er glædelig ifølge Finansforbundets formand Kent Petersen, som også anser jobsikkerheden efter endt uddannelse som et parameter for udviklingen.

”I en tid hvor vi hører arbejdsgiverne synge den samme sang om manglende arbejdskraft, er det glædeligt, at der kommer ny arbejdskraft kontinuerligt til sektoren. Derudover tror jeg også, at det har stor betydning, at langt størstedelen er sikret job efter endt uddannelse,” pointerer Kent Petersen.

"Samlet viser det, at vi har en sektor, som på trods af imagemæssige udfordringer, er opadgående."
- Kent Petersen, formand for Finansforbundet

På uddannelsesoptaget var der 1.553 i 2019 - mod 1.921 i 2022. Til sammenligning har de store erhvervsakademiuddannelser som markedsføringsøkonom og serviceøkonom i samme periode haft en nedgang i optaget på henholdsvis 18 procent og 52 procent.

Derudover glæder formanden sig over, at en anden finansuddannelse også fortsætter med at stige i optag, og ser det som et tegn på, at sektoren er på vej i den rigtige retning på trods af et omskifteligt omdømme.

”Jeg noterer mig også, at professionsbacheloruddannelsen i finans har haft en stigning på 17 pct. i samme periode, hvilket er det tredjehøjeste blandt de 25 største uddannelser. Samlet viser det, at vi har en sektor som, på trods af imagemæssige udfordringer, er opadgående i popularitet. Jeg både tror og håber, at det vil fortsætte, for sektoren kan tilbyde fornuftige løn- og arbejdsvilkår igennem  overenskomster skabt ved mange års vedholdent arbejde,” siger Kent Petersen

Finansøkonom

Danner blandt andet det uddannelsesmæssige fundament under privatrådgivere og ejendomsmæglere.