Finansforbundets formand får vigtig post i FH

Kent Petersen er valgt til central post i Fagbevægelsens Hovedorganisation. Han er glad for den indflydelse, det giver i den faglige hovedorganisation.

4. nov. 2022
2 min

Finansforbundet har fået en af de eftertragtede pladser i forretningsudvalget i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

Formand Kent Petersen blev på FH’s kongres valgt som et af de i alt 22 medlemmer af forretningsudvalget, der er den øverste myndighed i FH mellem hovedbestyrelsesmøderne.

”Jeg er glad for valget til pladsen i Forretningsudvalget, fordi det bringer os nærmere den indflydelse, vi også gerne vil have via medlemskabet,” siger Kent Petersen.

"Det bringer os nærmere den indflydelse, vi også gerne vil have."
- Kent Petersen, Finansforbundet

FH har en stærk stemme

Finansforbundet søgte om optagelse i FH i april, og i juni blev forbundet officielt optaget som et af de i alt 65 forbund i den faglige hovedorganisation, der tilsammen repræsenterer 1,3 millioner medlemmer.

Kent Petersen blev på FH's kongres valgt til en af de 22 pladser i forretningsudvalget.

”FH har en rigtig stærk stemme over for lovgiverne på Christiansborg, når det kommer til politisk interessevaretagelse på mange helt centrale områder af vores medlemmers arbejdsliv. Her skal vi som organisation både bidrage til de fælles dagsordener og søge mest mulig indflydelse, og derfor er jeg også glad for, at vi nu er repræsenteret i Forretningsudvalget,” siger Kent Petersen, der i forretningsudvalget kommer til at sidde sammen med blandt andre Metal-formand Claus Jensen, HK-formand Anja C. Jensen og FOA-formand Mona Striib.

Forretningsudvalget i FH

• Ole Wehlast, Fødevareforbundet NNF
  • Tom Block, HKKF
  • Tonny Olsen, Malerforbundet

FH blev dannet i 2019 som en fusion mellem de to hovedorganisationer LO og FTF. Kongressen, der løb over to dage, var hovedorganisationens første.

”De to dage her har bekræftet mig i, at fællesskabet her styrker os i vores arbejde for at gøre en forskel for vores medlemmer. Og i at vi i Finansforbundet kan bidrage til at løse de udfordringer, som vi deler med vores kolleger i fagforeningerne på resten af arbejdsmarkedet,” siger Kent Petersen.