Handelsbanken solgt efter 8 måneder: ”Endelig får vi en afklaring”

Efter otte måneders uvished for medarbejderne i Handelsbanken Danmark blev det i går meldt ud, at den nye ejer bliver Jyske Bank. Filialer skal lukkes som konsekvens af opkøbet. Finansforbundets formand, Kent Petersen, hæfter sig ved, at banken vil holde sig til at udskifte i medarbejderstaben ved naturlig afgang.

21. jun. 2022
3 min

”Nu har vi et navn at forholde os til. Det tror jeg grundlæggende er en lettelse for kollegerne, efter otte måneders uvished. Det er rigtig lang tid at gå og vente”.

Tillidsrepræsentant i Handelsbanken, Helle Rank, var tre timer efter offentliggørelsen af, at den nye ejer bliver Jyske Bank, stadig i gang med at fordøje nyheden:

”Vi skal lige lande og finde ud af, hvad det kommer til at betyde. Vi må forholde os til fakta, når vi får dem”.

Det blev dog allerede i går klart, at Jyske Bank vil nedlægge filialer. Lars Stensgaard Mørch, der er direktør for forretningsstrategi i Jyske Bank, blev af FinansWatch citeret for, at antallet af filialer skal bringes ned, men at ”de store tiltag” i forhold til fyringer ikke skønnes at blive nødvendige. Mange medarbejdere nærmer sig pensionsalderen, og der vil derfor være en naturlig afgang i de kommende år.

Finansforbundets formand, Kent Petersen, lægger vægt på den udmelding:

”Vi nar noteret os Lars Stensgaard Mørchs udmelding om, at medarbejderstaben udskiftes ved naturlig afgang. Det betrygger os, at ledelsen melder så tydeligt ud, da en overtagelse af den størrelse naturlig vil skabe en del spørgsmål hos medarbejderstaben”.

Banken har ikke lagt sig fast på, hvor mange filialer, der skal sløjfes. Opkøbet af Handelsbanken Danmark betyder, at banken overtager 600 medarbejdere og 43 filialer – og dermed når op på 123 filialer rundt om i landet.

Et år med omstilling

Helle Rank forudser, at der går i hvert fald et år, før den nye hverdag under Jyske Banks brand er en realitet for hende og de nuværende kolleger Handelsbanken. Der venter en større omstillingsproces, blandt andet når de to edb-centraler skal samkøres – desuden forventes handelen først gennemført i fjerde kvartal i år.

”Vi skal lige lande og finde ud af, hvad det kommer til at betyde. Vi må forholde os til fakta, når vi får dem”, siger Helle Rank, tillidsrepræsentant i Handelsbanken.

”Vi skal gå og øve os i at stave til Jyske Bank og vænne os til tanken. Alle har en holdning til, at det lige blev Jyske Bank – og de holdninger er vidt forskellige. Nogen synes, det er fint, andre at det er knap så sjovt. Men der er ikke noget i vores historik, der skulle gøre det særligt udfordrende at flette sammen. Vi har været konkurrenter, men bortset fra det, er der ikke noget specielt.”

”Vi er glade for, at der endeligt er kommet en afklaring efter længere tids spekulationer, og at Handelsbanken bliver overtaget samlet",
- Kent Petersen, formand for Finansforbundet

Rygtet om, at Jyske Bank ville købe, har huseret i nogen tid. Flere banker var interesserede købere, blandt andet har et konsortium bestående af Spar Nord, Nykredit og Vestjysk Bank været nævnt.

Kent Petersen siger om salget til Jyske Bank:

”Vi er glade for, at der endeligt er kommet en afklaring efter længere tids spekulationer, og at Handelsbanken bliver overtaget samlet, og vi ser egentlig tegningerne til et godt projekt med mange gode forretningsmæssige perspektiver for at skabe vækst og flere arbejdspladser”.

Medarbejderne bliver

I månederne umiddelbart efter, at Handelsbanken i Danmark blev sat til salg, var der flere medarbejdere end sædvanligt, der forlod banken. Men siden har det rettet sig til det normale, fortæller Helle Rank:

”De seneste måneder har der ikke været flere, der forlod os, end sædvanligt. Der er også blevet ansat medarbejdere i den periode”.

Som tillidsrepræsentant skal hun nu i gang med at samarbejde med tillidsrepræsentanterne i Jyske Bank og også finde frem til, om der er noget specielt, der kan gøres for at lette overgangen for medarbejderne.

Marianne Lillevang, kredsformand i Finansforbundet Jyske Bank Kreds, vil byde medarbejderne fra Handelsbanken velkommen, når den tid kommer:

”Vi skal have en god dialog i gang, det kan forhindre mange misforståelser. Det er vigtigt for os, at de nye kolleger kommer til at føle sig velkomne”.