Danske Bank og Nets droppede måling af medarbejdere

Danske Bank og Nets har eksperimenteret med at sætte KPI’er for de ansatte på pause. I begge virksomhederne har medarbejderne og teamlederne været meget begejstrede.

Det skriver FinansWatch i en omtale af to forsøg lavet af Future Work Lab.

Future Work Lab er et samarbejde mellem Finansforbundet, Forsikringsforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening med støtte fra Velliv Foreningen, der gennem flere eksperimenter i virksomheder i finanssektoren undersøger redskaber til at forbedre den mentale sundhed i arbejdslivet.

I forsøget med fjernede man de ansattes KPI’er, hvor afdelingen måler på bl.a. effektivitet og kundetilfredshed.

Fælles pauser

Forsøget blev sat i gang i november sidste år og forløb over seks uger i Danske Bank, og i maj i år tilsvarende hos NETS.

Begge steder oplevede man, at trivslen steg. I Danske Bank synkroniserede teamet også sine pauser for at opfordre til mere social og faglig sparring og en refleksionspause i slutningen af arbejdsdagene.

Begge dele blev taget rigtig godt imod af medarbejderne, men det samme gjorde ophøret af målinger.

Martin Søndermark Jepsen er privatchef for den afdeling i Danske Bank, der tager sig af indgående opkald til banken, og som gennemførte forsøget. Han oplevede det som en forandring til det bedre.

”Det var rigtigt sjovt. Det gjorde en forskel i den dialog, jeg havde med den enkelte medarbejder. Jeg kom tættere på, når jeg fokuserede på trivsel og helheden frem for performance. Det var megaspændende,” siger han til FinansWatch.

Læs hele artiklen

Projektet Future Work Lab afsluttes med to konferencer. Læs mere om dem og resultaterne her