Det er nu vi skal have alle med

Den meget lave ledighed og den succesfulde start for projektet ’Udsyn og ambition’, glæder FTFa-formand og næstformand i Finansforbundet Steen Lund Olsen, der ser det som alletiders chance for at få erfarne ledige i job igen.

15. mar. 2022

Den hurtige succes med projektet Udsyn og ambitioner, der allerede har skaffet arbejde til 18 deltagere, vækker glæde hos formand for FTFa og næstformand i Finansforbundet Steen Lund Olsen. Projektet er et samarbejde mellem Finansforbundet og FTFa og er støttet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering:

”Det er utroligt opmuntrende, hvad en håndholdt indsats kan gøre på så kort tid, og glædeligt at vi så rigtigt, da vi søgte om penge til det her projekt. Det håber jeg vil fortsætte, for vi står i øjeblikket i en gunstig situation med meget lav ledighed, hvor det er vigtigt at vi udnytter vinduet til at få alle med”, siger Steen Lund Olsen, der aldrig har forstået, at ledige midt i 50erne ikke skulle opfattes som en værdifuld arbejdskraft:

”Det er fyldt med paradokser. Det har for eksempel altid været mig en gåde, at virksomheder lever fint med, at unge kun er hos dem 5-6 år, for ’så skal de videre’, mens man måske er tilbøjelig til at en 55årig afvises, fordi vedkommende skal på pension lige om lidt. Det holder jo slet ikke i dag, hvor pensionsalderen er steget og vi lever længere. Det er jo ikke en gang længere naturgivet, at vi vil gå på pension som 68årige”.

Styrk opkvalificeringen af ledige

Det er ifølge Steen Lund Olsen heldigvis gået op for nogle – f.eks. som Middelfart Sparekasse, der målrettet ansætter erfarne medarbejdere over 50 år. En retning langt flere burde se i, når sektoren i en række jobfunktioner står og mangler arbejdskraft.

”Det må først og fremmest være en opgave og et samfundsansvar at få udnyttet de ressourcer, der findes blandt medarbejderne i og omkring virksomhederne i sektoren. Også i et perspektiv, hvor man kigger tilpas langt frem og arbejder tilsvarende målrettet med kompetenceudviklingen. Er der en udfordring omkring kompetenceløft, så skal den løses”, siger Steen og opfordrer til, at der etableres et langt tættere samarbejde mellem uddannelsessektoren, virksomheder i finanssektoren og politikerne om at skabe rammer, der giver branchen den arbejdskraft, der efterspørges.

”Som ledig kan du i dag få et truckcertifikat eller et buskørekort, og det er godt, hvis du arbejder i de brancher. Men hvordan ser mulighederne egentlig ud, når du er ledig økonom eller har baggrund i finanssektoren? Dem arbejder vi både i Finansforbundet og via Finansforbundets A-kasse målrettet for at stille til rådighed, men det er nødvendigt med flere tilbud, der støtter op om de uddannelseskvalifikationer, virksomhederne efterspørger. Der er et grundlæggende, fælles ansvar i sektoren for at efteruddanne tilstrækkeligt og vel at mærke gøre det i tide. Det ansvar skal virksomhederne huske – og det skal man naturligvis også som medarbejder”, slutter Steen Lund Olsen.